Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hofvander
Hej, har köpt en 740 med B 230f motor 1990 års modell. Förra ägaren körde bilen till affären, när han skulle hem startade inte bilen, han ringde på hjälp men dom hade inte verktyg att kolla om bränsle kom fram så dom använde startas och bilen gick igång så dom körde hem cirka en mil, dagen därpå startade inte bilen, någon tipsade om att det var bränsle tillförsel som strulade, dom blev trötta på bilen och ställde av den i två år, jag fick se den och köpte den, min amatörmässigt teori är att det är en eller bägge bränslepump ar som inte funkar, hur är bästa sättet att kolla om dom funkar eller inte.?
Användarvisningsbild
av lennarte
Smidigt när 2 st har samma fråga...

När du slår på tändningen så startar båda bränslepumparna en kort stund (1-2 sek). Men, inte på alla. Jag har en 745 GLT 16V -88B och på den gör det inte det. Så det finns modeller som är annorlunda, har inte fått något svar om detta mer än "vissa gör det och vissa inte" . Huvudsaken är att pumparna startar när motorn går runt. Båda pumparna ska starta samtidigt. Det styrs av ECU som får signal från vevaxelgivaren och ger signal till bränsle reläet. Du kan testa om pumparna fungerar om du plockar bort askkoppen och facket ovanför, drar ut hela elcenttalen (lossa 2 vita hakar) och tar bort bränsle reläet (vitt rektangulärt). I sockeln under relät står det siffror, ta en kabelstump med skalade ändar och stick ner i stifthålen 30 och 87/2. Då ska båda pumparna starta. Huvudpumpen hörs tydligt, men tank pumpen är svårare ätt höra. Öppna tanklocket och håll örat mot. Hörs ännu bättre om du sticker ner en bit trädgårdsland i tanken och håller mot örat.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]