Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av danlev
Hej!

försöker hitta felet på min 940. Är väldigt ny med Volvo så har fått hjälp av en polare som är mer insatt i märket med vi lyckas inte hitta felet och skulle behöva er hjälp.

Är stora sugmotorn B230 är osäker på resten av numren. Men felet är att när man kopplar in LLM så stryper den bränslet till spridarna totalt. vi tog bort spridarbryggarn och kollade flödet på starten. Har provat 4st LLM och alla funkar för dom startar på en annan 940. Finns inge felkoder. Har kollat kablarna hela vägen ifrån LLM till bränsleboxen och alla får kontakt hela vägen, tänkte om de kunde vara nå jord fel i kablarna. Har kollat spridarrelä och den gör sitt jobb. Provat en massa andra små saker att rycka vissa givar kontakter om de skulle hjälpa men inte. Bilen startar med startgas utan LLM och har en väldigt fin tomgång men så fort man kopplar in LLM så dör den på en gång. Har också bytt Bränsleboxen.

Har slut på idéer så hoppas någon här kan hjälpa.

Tack på förhand!
Kolla felkoder. Varnar den för något annat?
Kan mycket väl läcka någonstans efter lmm som gör att det ballar ur helt när lmm ansluts. Med kall motor, spraya startgas kring slangar och insug. Rusar motorn i varvtal då?
940 -91 utan turbo torde vara en B230FB. Som sagts redan, felkoder. Vissa felkoder "stänger av" ECU från "omvärlden" och går efter ett förprogramerat "protokoll". Det är ett "nödprogram" för att kunna köra bilen till verkstad. Du kan bara komma ur detta genom att radera felkoderna. Så börja med att ta ut och skriv ner alla felkoder, nolla alla felkoder. Kör en runda och ta ut felkoder igen. Då har du "färska" felkoder. Du kan även felsöka och/eller kontrollera komponenter i motorstyrning en genom diagnostik boxen (felkods läsaren) börja med detta. och om, har du "sportluftfilter"? Sätt i såfall tillbaka original luftfilter så har du tagit bort en vanlig felorsak. och, är motorn i originalutförande? Har du ändrat något? Minsta ändring är värdefull att veta om vi ska kunna hjälpa dig.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
tack för era svar men som jag skrev i mitt inlägg så finns de inge felkoder. Har kollat många gånger. på uttag för tändningen så blinkar den 3 långa för de finnas inge koder men på bränsle uttaget så händer de inte ett skit. Blinkar inte ett dugg. Bilen är helt original. Har skaffat ett meginstrument för söka efter jord fel så får hoppas de är något sånt. Enligt förra ägaren så vela inte bilen starta helt plötsligt. Men bilen varit avställd sedan 2010 så vem vet hur länge den har varit trasig. Man kan ju aldrig riktigt lita på någon förra ägare. :-)
Kan du köra bilen utan LMM kopplad? Gör då det, felkoder koder kommer inte med en gång. Det kan ta en mil eller mer. Kan kanske vara jordfel, LMM jordas bakom strålkastaren på innerskärmen. På min 745-a vänster sida. Vet ej om det är samma på 940
Att det inte blinkar i uttag 2 betyder inte att det inte finns felkoder, bara att det är fel på dosa, kabel, ECU eller jord.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]