Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Farsans 945 -94 blev påkörd på Coop-parkeringen här om dagen så pass illa att hela stötfångaren slets loss, grav korrosion i krockbalken så fästena slets loss och den hängde bara kvar i främre fästena. Nu har jag plockat bort den och ska sätta dit en annan, fräschare stötfångare, också från en 94:a.

Blir dock inte klok på hur monteringen ska gå till, det sitter ju en fästkonsol på vardera sida med två skruvar i sidofacken i bagagerummet. Enklaste vore att plocka av dessa, fästa i nya stötfångaren och sen skruva på plats. Tyvärr är det typ ingjutna muttrar i plasten och på båda sidorna snurrar den ena av dessa bara med när jag försöker lossa skruven. Har utan framgång försökt nypa åt med en polygrip på utsidan men det hjälper inte. Återstår då att kapa bort dem, men tyvärr måste jag återanvända de gamla då de utgått på Volvo.

Jag klurar dock på om det är möjligt att bara "skjuta" på kofångaren, det ser ut som det är spår på dess insida men isåfall verkar man behöva skjuta på den framifrån vilket rimligen inte är möjligt då kofångaren inte går att skjuta in så långt. Knep?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jadu, vad skenorna egentligen är bra för undrar jag med, då dom som du säger ska skjutas åt helt fel håll. Har precis samma h-e på min 944a. Min lösning blev dock vinkelslip och helt enkelt "såga sönder skiten"(fästena, inte stötfångaren :P).
Jag kommer ersätta/"laga" fästena med plåt och fastsvetsad mutter, om jag inte får tag på nya/bättre begagnade innan stötisen ska dit igen. Hm, vid närmare eftertanke kommer jag nog köra fastsvetsad bult istället, och sätta muttern på insidan... Borde hålla rosten borta lite bättre då, om inte annat blir det lättare att få loss dom i framtiden..

Kanske inget svar på din undran, mer än att "du är inte ensam".
Fast du kan ju prova, även om jag är tveksam till att det går, att "banka" på stötfångaren. Men lite tur flexar skenorna så pass att dom hakar i sig.
av bönan
Som jag misstänkte. Jag får kapa bort fästena och montera dem på eget vis. Funderar på om inte 1 skruv + något lagom starkt lim duger. Vågar inte försöka banka dit den ifall något går sönder och jag blir stående helt utan delar.

Hade ju varit suveränt om Volvo tänkt till lite och vänt på eländet... :-D
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]