Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av equium
Volvo 740/940 ej turbo. Någon som har bilder på originalplacering av styrbox, vattenpump och bensinpump mm? Håller på att montera i min 940 1995 med b230FD.
Användarvisningsbild
av Chris72
Skall se om jag kan fixa några bilder längre fram. På min 945a med B230FB satte jag styrboxen precis bakom batteriet (på hjulhuset), vattenpumpen ganska långt ner på torpedväggen på avgassidan. Bränslepumpen insida vänster längsgående rambalk långt fram, viktigt att pumpen monteras i 45graders lutning. men annars ger sig det mesta vid installationen. Skall se om jag kan fixa några bilder under morgondagen kanske,
//Chris
av equium
Chris72 skrev: tis 01 nov 2022, 18:25 Skall se om jag kan fixa några bilder längre fram. På min 945a med B230FB satte jag styrboxen precis bakom batteriet (på hjulhuset), vattenpumpen ganska långt ner på torpedväggen på avgassidan. Bränslepumpen insida vänster längsgående rambalk långt fram, viktigt att pumpen monteras i 45graders lutning. men annars ger sig det mesta vid installationen. Skall se om jag kan fixa några bilder under morgondagen kanske,
//Chris
Schysst! Det enda jag saknar i övrigt är avluftningsventilen som ska sitta högst upp på ena kylarslangen, vet du vart man kan få tag i en sån? Eller om man kan köra utan den.
Användarvisningsbild
av Chris72
Den behövs inte, du kopplar bara värmaren i serie med slangarna in till värmepaketet. Avluftningsventil o t-rör användes inte på senare installationer. Vilket gör installationen enklare dessutom.
//Chris
av equium
Tar sig
Bilagor
B614A2B2-1BB1-45BC-A21D-17EE8367B203.jpeg
B614A2B2-1BB1-45BC-A21D-17EE8367B203.jpeg (2.75 MiB) Visad 559 gånger
8DF20B85-46C6-48AD-83D2-9D9D77306CC2.jpeg
8DF20B85-46C6-48AD-83D2-9D9D77306CC2.jpeg (3.28 MiB) Visad 559 gånger
av equium
Chris72 skrev: ons 02 nov 2022, 09:38 Den behövs inte, du kopplar bara värmaren i serie med slangarna in till värmepaketet. Avluftningsventil o t-rör användes inte på senare installationer. Vilket gör installationen enklare dessutom.
//Chris
Ah ok, så bra
av Rådlös
Om du framhärdar och vill ha en ventil ändå, så kan du (kanske med lite hjälp ?) fixa en sådan själv. Jag gjorde det för många år sedan i en Pegeuot. Det ville bildas luftbubblor i en slang till värmen. Jag skaffade då en sådan avluftningsventil som sitter på vanliga värmeelement i våra bostäder. Sedan fixade jag en rörstump, kanske 10 cm lång och som passade i den aktuella slangen, den som var högst upp bredvid motorn till (eller från) värmeelementet. Sedan fick jag lite hjälp av en verkstadsmekaniker. Han borrade ett hål mitt på röret och svetsade sedan på en plåtbit, några mm tjock, så att det blev en plan yta på röret vid hålet. (Eller kanske svetsade först och borrade sedan?) Sedan gängade han hålet med R-gängor. Det är en konisk gänga som tätar sig själv ju hårdare man drar åt. Jag monterade den och det fungerade exakt så som jag hade tänkt.
Om jag inte minns fel var det en så gammal årsmodell på bilen så det var inte övertryck i kylsystemet. Alla dagens bilar har ju det med expansionskärl m.m. Men i äldre bilar blev det ibland luftbubblor. Ibland satt det redan en sådan ventil på värmeelementet, men den kom man ju inte åt. Dessutom gick ofta slangarna högre upp än högsta punkten på elementet.
Avluftningsventilen tillsammans med en avluftningsnyckel kan du köpa i en VVS-butik eller större järnaffär.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]