Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kan bete sig lite hursomhelst i dessa fall. Trodde länge att jag åkte runt med dåligt mätarhus då det började leva utav bara fan i hastighetsmätaren efter nån km eller två varje gång. Bytte kondensatorerna som faktiskt hade gett sig - enkel match tänkte jag! :-D Tyvärr var detta ej hela problemet, utan det var precis innan kontaktstycket på bakaxelkåpan problemet satt - uppskavda kablar som slog kortis ibland. Så det funkade ibland och ibland inte trots kass kabel.
Höljet på kabeln är lite avskavt precis innan kontaktstycket på bakaxeln. Ska försöka ohm-mäta när tiden finns. Har hört att drevet till hastighetsmätaren inne i diffen kan vara trasigt. Får kanske öppna upp å kolla, men hoppas innerligt att så inte är fallet, för då blir det väl till att byta hela bakaxeln?
StefanNkpg skrev:hört att drevet till hastighetsmätaren inne i diffen kan vara trasigt. Får kanske öppna upp å kolla
Det behöver du inte göra, den är induktiv så om den inte varit öppnad innan är den inte trasig. Enda sättet det kan gå sönder på är om någon varit där inne och "rotat". Du ohm mäter på stiften på givaren med kontaktstycket borttaget. C:a 600 till 900 ohm ska det vara. Det är i princip aldrig fel på givaren. Själva "tandhjulet" i bakaxeln sitter krymt på differentialen så är den inte öppnad kan där inget hända.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]