Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ingoberra
Motorn är en 200 ft. Med tändning på så är det imellan jord å spridarstift över 12v på båda stift. Kopplar jag en 5w lampa i spridarkontakten är den livlös under startförsök så jorden till spridarna är ju obefintlig. Har kollat div jordpunkter å ser inge fel där. Bränsleboxen syns det att den varit öppnad förut. Å den ser ut å ha suttit i en annan bil nån gång. Om man fick tag i en annan å prova med, hur noga är det om det är exkat lika box? Chansköpa en ny box för 2-3000 känns sådär kul. På elschema till en 95 ser jag spridarmotstånd. Ser dock inga på denna. Så hur går man vidare utan å slänga en massa timmar i sjön?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Alla orginal B2x0FT/FK 940 har ett spridarmotstånd, detta sitter på skärmen brevid batteriet, ungefär.
Är bilen inte orginal, t ex att någon bytt spridare till andra, så är det fullt möjligt att dom kopplat bort spridarmotståndet(vilket man måste göra på många spridare). Stoppar man då tillbaka orginalspridarna *utan* att koppla tillbaka motståndet, så bränner man spridarna tämligen omgående.

Om jag inte missminner mig så jordas spridarna via bränsleboxen, så det är ju möjligt att den blivit bränd "utan vettig anledning". Inte så vanligt kanske, men visst händer det.

Nåja iaf.. Det är inte "så noga" med bränsleboxen, bara den kommer från en B20x0FT eller FK mellan 91-98 så funkar det. Kanske inte 100% perfekt, men funkar.
Egentligen funkar vilken LH2.4-box som helst, men vill du köra bilen med den boxen är det bäst att ta från en turbo-modell :-) Men har du möjlighet att snabbt LÅNA en box i felsökningssyfte så funkar vilken som helst... Är rätt säker på att du t om kan ta en box från en 740 89-92 om det är så.
av Ingoberra
Nu hittade jag motståndet. Men sitter inte det på spridarnas minussida? Skulle det gå sönder så brinner spolen i spridarna av? Men då skulle väl spridarkontakten kunna aktivera en lampa ändå?
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]