Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1516063
Hej :-)

När du har ett oljefilter som sitter som granit på motorn enligt metoden att ta i "för kung och fosterland" med nån "gummi-oljefilter avdragare" Dvs en dålig modell av filteravdragare, plus att grabba tag med nävarna runt filtret och vrida i motsols riktning framifrån - men det vägrar att släppa fast du tar i så "nu är fan lös" kraft

Sen råkar det vara en snöstorm utomhus att byta detta filter så man grubblar ungefär 2 sekunder om att ta ärendet på en "gör det -själv- verkstad" eftersom man har absolut ingen inomhus plats att nyttja för stunden plus att det är bekvämt med en pelarlyft

Då kanske man tänker, kan man förlossa oljefiltret bara så det lossnar från gängorna riskfritt för att bara skruva med lätt handkraft fast det igen, så att det blir ett enkel uppgift sen i en hyrd servicelokal att ta loss filtret efter man har lossat oljepluggen upphissat.

Fråga : Kan man förlossa oljefiltret bara så det lossnar från gängorna riskfritt utan att tappa en massa olja ifrån en full oljetank, bara för att med lätt handkraft skruva fast det igen ?
#1516085
Oljefilter ska alltid skruvas åt med enbart handkraft, med inoljade packningar.

Du kan lossa på oljefiltret och skruva åt det för hand, för att sedan lossa det någon annanstans.
En del olja kommer rinna ut när du lossar filtret även om du bara lossar det lite. Det bör inte vara speciellt mycket dock, men ta med lite olja och kontrollera oljenivån innan du åker hem för att vara på säkra sidan.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]