Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pst
lennarte skrev:Det där med kuggkransen är problem. Jag har för mig att (rätta mig gärna) 740 upp till och med 1988 års modell har 12 "gluggar" i bakaxeln (framhjulen har kuggar) och 740 från och med 1988 har 48 kuggar. Alltså fanns båda typerna under 1988. Men, det lär ha funnits tidigare 760 med ABS och 96 kuggar. Men, detta kan e.v bara varit dom som också hade ETC (Elektronik Tacktion Controll). Finns inte mycket beskriver om detta (mycket sällsynt), kanske bara fanns på USA modeller. På dessa modeller satt 3 st givare på bakaxeln, en för ABS och hastighet (på kåpan) och 2 st (en mot varje drivaxel) på var sin sida om differensialen.
Lyckades hitta en en dokumentation från Volvo som visade att som nyhet 1988 var 96 tandat hjul i bakaxeln, sen blev det 48 på 88b. Märkligt hur dom ändrade bilarna. Min bil har inte ETC, och den nya bakaxeln jag har köpt har 1 givare.
Användarvisningsbild
av lennarte
pst skrev:Lyckades hitta en en dokumentation från Volvo som visade att som nyhet 1988 var 96 tandat hjul i bakaxeln, sen blev det 48 på 88b.
Mycket märkligt, ja. Men ovanligt? Nej inte alls ovanligt att vissa ändringar blir kortvariga..... Men då är det tydligen så att alla före 1988 års modell har 12 "luckor" och alla efter 1988 års modell har 48 "luckor". Och just (vissa?) av 1988 års modell har 96 "luckor". Bra att veta.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]