Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adam90040
Tjena, har en polare med en 940 b230fd som klagar på att den är slö vilket är förståligt men han pratar om att skffa 531 topp och VX3 cam (har för mig att de är vad FB har) för han tror att de kommer bli en stor skillnad. Säger själv att du får lite mer häst men inget mer vrid.

Vi båda känner en som nyss skaffat FB, igen tycker jag själv den inte är snabbare än hans FD speciellt med tanke på att han alltid tycker fullt och varvar ut motorn medans han me FD ligger på ca 2k varv o klagar på att den e slö och att 'de inte spelar någon roll vilket varv han ligger på'

Någon som har ägt båda eller bara vet, är det så mycket piggare och skulle de vara värt att byta topp och kam för 15hk och knappt någon extra vrid?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Hade en planad 531 topp o vd kam på förra 240in men sen bytte jag till en annan 240 o tog med kammen till den nya o jag tycker nog bilarna går ganska lika . Inte så ja tycker åt den förra gick mkt bättre.

Så skulle nog skippa o byta topp om man inte får tag i en väldigt billigt e ju populära bland alla folkrace gubbar o alla som vill trimma lite mer än byta topp o kam brukar väl vilja utgå från 531 då den här lite bättre kanaler från början än 530

Så byt kam skulle jag göra. Allt är väl mer körglatt än den där m-kammen som sitter original.

A kam brukar sitta i förgasarbilar
V kam finns i b230e från 740

Tänk bara att 740/940 behöver en kam med spår i bak för att driva fördelaren
av TioTusenKRBil
Skickade in 531 och VX3 i en turbomotor och kände skillnad. Gick ifrån t(råk)kammen och det vart lite sämre initialt men håller man sig mellan 3-7t varv så är det bra mycket bättre. Skulle själv skaffa annan kam dock, kanske H kam om man har sugis och vill varva duktigt med original kam. Kika på vad VOCare kör, det är väl det mest budgetvänliga och beprövade receptet på sugis 230. En 530 verkar riktigt bra om man planar den så mycket som möjligt och griper ut den lite också. Rent almänt så känns det som att en vassare kam ger mer känsla än effekt, och toppen gör nog inte mycket i sig själv (dvs om du inte trimmar vidare).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skillnaden i prestanda i låg till mellanregistren mellan FB och FD är försumbar, kanske t om lite till FD'ns fördel. Men över typ 3k rpm så vinkar FB'n hejdå till FD'n. Det är först då VX3an "vaknar till liv".
Skillnaden mellan en orginal 530 och en orginal 531 är snudd på omärkbar i en sugis. Inte ens skillnaden mellan en preppad 530 och preppad 531 är direkt super-markant...

Dock finns det mer skillnader i FD'n än enbart kam och topp som påverkar prestandan negativt(miljötrams...)

edit: och en B230F är inte densamma som en B230FD, även om effekten på pappret är lika så anser iaf jag att F'en är piggare än FD'n :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle inte lägga energi eller pengar på att byta något, om man kör dem direkt efter varandra kanske man märker skillnad. Jag har själv haft en 940 med B230FB och den är ju seeeg. Volvos egna siffror på 0-100 tror jag var runt 13 sekunder
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]