Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Adari03
Hej, den senaste veckan har jag försökt att starta en 740 med B230f motor som jag hade köpt för runt 2 veckor sen. Det handlar om en 740 med regina systemet som har stått i 2+ år. Enligt förra ägaren så dör bilen en kvart efter man har startat den. Efter ett tag så startar den direkt och funkar för en kvart till. Bilen just nu startar inte alls, bensinpumpen fungerar och det kommer fram bensin till motorn. Kamremmen ser bra ut. Varvtalsräknaren går inte upp när man startar. Bilen startar med hjälp av startgas men dör direkt efter man slutar att speya. Fick lite tips från en vän att det kan handla om gnista på dessa regina bilar och att det ska komma en blå stråle från tändspolen när man startar den istället för gul. I detta fall så får jag en gul gnista. Jag har bytt mot både en begagnad och en ny tändspole med ingen resultat.

Just nu så är dessa delar bytta på bilen:
Tändstift
Bensinpump
Bensinfilter
Spridarrelä
Bränsletrycksregulator
Tändspole
Kåpan till fördelaren

Vad kan felet vara? Är tacksam för allt svar!
Bensinpumpen i tanken (Regina har bara en pump, i tanken) brukar stanna plötsligt för att sedan gå igång igen när dom är gamla och trött. Kolla om du hör pumpen vid startförsök efter motorn stannat.
lennarte skrev:Bensinpumpen i tanken (Regina har bara en pump, i tanken) brukar stanna plötsligt för att sedan gå igång igen när dom är gamla och trött. Kolla om du hör pumpen vid startförsök efter motorn stannat.
pumpen låter när man vrider på tändningen och jag testade själva trycket på bränslet och det såg bra ut.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]