Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

(745) 2.3 1991 115Hk, B230F
Lampan har tänds och lyst stadigt vid två tillfällen under färd, var då tvungen att fortsätta att köra, inget hände med motorn.
Vid kontroll så ser jag att det skvätter olja när man öppnar oljepåfyllnaden, hur som nu har jag testat att starta den kall och då först var lampan på, senare så har jag provstartat och den har varit släckt men börjar lysa när motorn blir lite varm, detta har den gjort vid de två senaste testerna..

Oljan ser fin ut och i rätt nivå, service görs regelbundet med oljebyte och filter mm...

Så kan det vara pumpen tro? Enl en mekaniker så skulle det inte vara pumpen för då skulle motorn rasat efter ett par hundra meters färd.

Så vad tror ni? Tips...
Bor ute i skogen utan närliggande verkstad att rulla in till, vill inte chansa då bilen annars är rätt okey.
Jag tror i och för sig att en gammal B230F kan gå ganska långt utan oljetryck. Men börja med att se över kabeln till oljetrycksgivaren har den skavt mot något och jordar. Då kommer lampan att tändas. Annars skulle jag prova att byta givaren.
Så...
Det var givaren, skumt att lampan var släckt tills motorn börja bli varm och då tändes, kanske seg analys genom databoxen eller nått
De efterfråga volvos nr, till denna motorn heter den 134 70 03
Hur som man behöver en förlängd hylsa 24mm, och i detta fallet även en förlängd till den nya som är 22mm.
finns på Biltema för runt 60kr styck.
Beställer man via skruvat.se så skall man vara medveten att den inte alls kommer i brevlådan utan sänds till ett ombud, tråkigt om man vill ha hem prylen och bor utanför stan...
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]