Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DanneBoii
Tjena! Jag har köpt mig en 944 -96 för nån vecka sen. Den går utmärkt men jag har märkt att farthållaren inte funkar som den ska. Lämnade den på verkstaden å hoppades på att den skulle funka, men tyvärr så är de samma. Dock har jag märkt att när jag håller in knappen så funkar den, tills jag släpper då segar den ner igen.

Nån som vet va problemet kan va?
av bönan
Vakuumläcka med all säkerhet. Antingen bälgen vid gasrullen eller någon av vakuumslangarna till pedalerna. Om du kopplar ur slangarna tillfälligt och drar en ny slang från vakuumpumpen till bälgen, och det funkar, så vet du att läckan sitter mellan pumpen och pedalkontakterna. Är det ändå lika, så läcker bälgen. Ny bälg kostar drygt 400kr på Volvo.
Användarvisningsbild
av V9097
Farthållaren är som nämts vacuumstyrd. Vid broms och kopplingspedal sitter en pysventil som ska punktera vacuumet så fort någon av de pedalerna trycks ner (med resultatet att farthållaren stängs av så fort broms eller koppling tryck ner). Samma ventil har också en elektrisk brytare som sluter eller bryter en krets beroende på pedalens läge.

På min 740 var det vacuumventilen vid kopplingspedalen som behövde justeras. Jag provade första att lyfta kopplingspedalen med vänsterfoten när jag körde, och då fungerade farthållaren. Antagligen fjädrar pedalen inte riktigt lika högt upp längre som när bilen var ny och det blev det ett vacuumläckage. Sen justerade jag vacuumventilen som sitter ovanför pedalstället 2-3 mm och det fungerar nu som det ska.
av DanneBoii
Nu funkar den helt plötsligt men inte bra. Den kan hålla en hastighet när jag klickar på knappen men jag måste ligga lite över 80 typ för att den ska hålla 80. Sen funkar inte knappen som gör att den återgår till den tidigare valda hastigheten, kan de fortfarande va bälgen som är fel?
Användarvisningsbild
av V9097
Jag vågar inte svara på om det kan vara bälgen eller ej.

Men det finns en elektronisk kontrollenhet också. På 740 sitter den till vänster om pedalstället, vet inte om det är lika på 940.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kollat felkoder? På farthållaren måste man köra först och sedan kolla felkoder med motorn igång. Alla felkoder på farthållaren raderas när man stänger av motorn
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]