Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Markuskarlsson1998
Hejsan, har sökt på Google som en idiot efter rätt kol till generator till min Volvo 740.
Är en B230F från 88a 5 växlad manuell om det hjälper.

Sen tappar den ork ibland vid gaspådrag & undrar vad det kan bero på :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Kol finns inte att köpa, har inte funnits på många år. Man kan köpa kol för industri maskiner men då måste man veta belastning, hårdhet m.m. Man kunde förr köpa kol till handmaskiner, dom funkar om man filar ner dom till rätt storlek. Men nu är mycket "borstlöst" så det är inte lätt där heller. Man kan köpa en laddningsregulator, kolen sitter ju i den. Kostar några hundra kr.
lennarte skrev: fre 30 sep 2022, 23:00 Kol finns inte att köpa, har inte funnits på många år. Man kan köpa kol för industri maskiner men då måste man veta belastning, hårdhet m.m. Man kunde förr köpa kol till handmaskiner, dom funkar om man filar ner dom till rätt storlek. Men nu är mycket "borstlöst" så det är inte lätt där heller. Man kan köpa en laddningsregulator, kolen sitter ju i den. Kostar några hundra kr.

Vilken regulator ska jag ha isf till min bil?
Användarvisningsbild
av lennarte
Ofta kan du söka på reg. numeret på olika bilsaiter. I vissa fall får man ha numeret på generatorn. Kollade lite på det och denna bör passa din bil. Det finns en massa sådana här sidor, jag handlar ibland här och även på typ Biltema
https://www.trodo.se/generatorregulator ... -17525-cid
Som du ser när du bläddrar ner finns det lite att välja på, skriver du reg.numeret blir det kanske färre kvar. Den än enkel att byta, 2 st skruvar, men det kan vara trångt. Kolla på släpringarna när regulatorn är borta, ibland kan dom vara väldigt slitna (djupa spår) och då kanske det inte blir bra.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]