Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoarkul
#1512645
Hej! Jag har en 744 GLT 16 valve årsmodell 88 och jag blir galen. Vet inte vad jag ska göra…men bilen sviker mig! :(

Allting började med att jag en dag skulle hem från jobbet. Jag saktade ner innan rondellen och när jag skulle ut i rondellen så kändes de som nån körde på mig bakifrån ( vilket ingen gjorde ) men bilen liksom gungades fram och det lät som en liten mindre dunk eller smäll.
sen när jag skulle köra iväg så gick det ej att gasa och kom knappt fram utan den liksom puttrade och juckade fram och ville inte accelera.

————————————————————————-—————-

OBSERVERA EVENTUELL VIKTIG INFORMATION:

Jag har haft tidigare en avgasläcka som vi försökt fixa genom att hänga upp avgasröret riktigt med en helt ny halvsats och svetsa och teppa igen osv osv. Avgasröret sitter och klonkar inte när man skakar på det.
Men, vi behövde ta av lambda och katt.
Och sen när vi satt tillbaka katten och lambdan Så gick den som ett lik ( det var efter denna skruvning bilen började sin lek i rondellen )


Jag tänkte då, ” det är en gammal bil och lambdan har säkert sagt upp sig, eller att gamla katten blivit igensatt ”. Så jag bytte till ny lambda och katt.
Bilen går ännu sämre då. Kommer nästan inte upp i hastighet alls. Den ger knappt gas och bara rucklar sig fram. Ibland får den för sig att släppa. Då funkar den precis som vanligt i nån sekund, sen vill den Inge mer. Vid låga varv kan den lägga av.


——————————————————————————————



Jag frågade olika grupper. Alla sa allt ifrån lmm med sportluftfilter som skadats av avgasknall, fördelarlock, svänghjulsgivaren dittan och dattan.

Nåväl, jag testade ta bort lmm. Inget visar på att den egentligen är defekt. Inget synligt fel och inget som visar sig få bättre utan den. Jag gjorde även rent fördelarlock ( som var helt igenkläggat av olja ) men det gjorde inte någon skillnad överhuvudtaget vid testkörningen. Jag har gjort rent tändkablarna, tändstiften, kontakten till lmm, kontakt till lambda.

MEN Något hände där, vilket vi tror var svänghjulsgivaren, eller ja.. iaf trodde. Bilen gick då bättre tillslut. Den var pigg och det gick att gasa som vanligt inga problem. Dock var den väldigt tjurig och ojämn på tomgång, kändes som i vissa fall den skulle lägga av utan lite hjälp med gas.

Enda fram tills idag, då börja gamla visan. Inte på samma sätt dock, för nu kommer den och går som humöret på en gammal ko. Ibland funkar den super! Men mitt under färd kan den börja sitt gamla betteede och då smäller det till lite lätt och bilen gungar till och där är vi tillbaka på ruta 1. Den vill inte gasa om jag inte är super försiktig på gasen, om jag inte är det så bara juckar den fram och hostar osv. Tillslut känns det som en kork släpps vid ungefär 60km/h snaret, och där går den vanligt, sen när man saktar ner och ska gasa lite då börjar den igen.
Tomgången är också densamma och den luktar otroligtr mycket avgaser när detta fel uppkommer. Den ser även ut att ladda dåligt. Inga felkoder visas heller. Det känns nästan som att bilen stryps helt plötsligt under färd.

Vad i hela allsin dar ska jag göra!
Tack på förhand
Bilagor
C466E4A6-8E8E-435D-9126-BE39D04DCDF5.jpeg
C466E4A6-8E8E-435D-9126-BE39D04DCDF5.jpeg (742.62 KiB) Visad 1002 gånger
Användarvisningsbild
av V9097
#1512688
Omöjligt att veta givetvis, men jag kan försöka gissa och spekulera. Har du bytt tändmodul tex? Sen är det ju separata boxar för bränsle och tändning. De brukar gå att få tag på Tradera tex.

Jag hade en V90 1997 (därav mitt nick) för länge sedan. Den gick precis som du beskriver, då lämnade jag in den till Volvo som bytte kamaxelgivare. Så någonting med givare, tändmodul eller ECU är min bästa gissning.

Sen undrar jag status på din fördelare. Du skriver att den var full med olja. Det kanske kan vara läge att byta den till en ny?
#1512735
Först måste du läsa ut alla felkoder, och skriva ner dom. Om där finns felkoder så kan vissa felkoder göra så motorn inte går på full effekt. Sedan radera dom och köra några mil och kolla felkoderna igen och jämför. Din bil har ingen kamaxelgivare, men du får (ofta) felkod om vevaxelgivaren inte fungerar riktigt. Du kan även "provköra" komponenter till insprutningssysten och tändsysten. Olja i fördelaren är inte ovanligt, men det är bara att tvätta rent. Det finns ingen elektronik där, den ar bara en fördelare för tändspänningen. Där är väldigt trångt och ont om plats mellan fördelarlock och torpedvägg, om du har dåliga motorkuddar kan det kanske slå sönder fördelarlocket. Även kan det läcka in vatten om gummilisten ovanför är trasig eller saknas
#1513491
Jag har bytt tändmodul nu och det verkade inte ge någon skillnad. Bilen visar felkod som heter ” mager blandning ”. Men jag tänker, kan detta vara tecken på soppapump? För isåfall är vi på rätt spår. Bilen går nämligen bra om jag kickar lite lätt på gasen om du förstår? Jag trycker ner den väldigt snabbt och släpper direkt efter, vid detta fall så tycker ju bilen fram en hack iom jag släpper på gasen så järvt, och där fungerar den!
Felet återstår så fort jag saktar ner men det försvinner för stunden när jag gör detta!
Varför vi testat detta är för att vi gjort lika dant på en moped som fick snålt med soppa.
#1513539
Vilka felkoder har du haft, och vilka har du nu?
Tänd kablarna på 16V motorerna ligger väldigt tätt och kommer det in fukt under luckan kan det bli problem.
På min 745-a läcker det olja ner i tändstiftshålen. Blir det tillräckligt mycket så börjar den missa. Inte så allvarligt som du skriver, men det är bara på en cylinder som strular. 3-an läcker mest, sedan torkar jag ju rent alla
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]