Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Hej

Jag har en 744 av årsmodell -88b med ljust innertak som behöver bytas. Jag ahr bestämt mig för att lämna det till en bilsadelmakare och har pratat med ett par stycken. Jag fick också varuprover på tyger igår från Östersjökompaniet (mycket bra service och trevligt bemötande skall tilläggas), och det är här skon klämmer. Jag tycker inte något av tygen riktigt matchar orginalet. Inget av tygen är lika finmaskigt och slätt som orginaltyget, och färgmässigt skulle jag vilja hamna mellan deras grå och beige.
Min bil är i väldigt fint skick och jag vill absolut hålla den så nära orginal som möjligt.

Har ni något tips på var jag kan hitta tyg?
Har ni andra några erfarenheter av detta?
Användarvisningsbild
av V9097
En bild på mitt problem

Överst syns orginaltyget i biltaket, under de tre tygproverna.
Från vänster Velour beige, Piquet beige, pique grå.

Som synes är piquet alldeles för grovmaskig. Velour är bättre i struktoren men färgen matchar inte speciellt bra.
Tygprover mot innertak.jpg
Tygprover mot innertak.jpg (3.82 MiB) Visad 1581 gånger
av rd350
Den till vänster ser väl bra ut? Finns inte många 744 med helt innertak att jämföra med så ingen ser skillnaden. :-)
Användarvisningsbild
av V9097
rd350 skrev:Den till vänster ser väl bra ut? Finns inte många 744 med helt innertak att jämföra med så ingen ser skillnaden. :-)
Jo den ser ok ut. Men jag vill gärna att färgen ska matcha med solskydden etc.

Tycker fler en jag borde ställts inför detta dilemma. Den finns ju en del fina 740 som är samlarobjekt
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har beställt ett tyg från Skandix.de som enligt dem själva skall vara en bra ersättning till orginaltyget som inte längre går att få tag på.

Lite av en chansning trots allt och ett par veckor leveranstid. Jag återkopplar med resultatet
Användarvisningsbild
av V9097
Fick mitt tyg från skandix.de idag. Det är exakt samma som på den mittersta på bilden i första inlägget. Det var så att säga att gå över ån efter vatten.....

Ingen som har någon ide hur man kan göra? Går det att återanvända det befintliga tyget? Ta ut det, få bort gammal skumplast och lim, tvätta tyget och limma på nytt skumplats och sen in i bilen igen?
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]