Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Antonsunk945
Hej, taklampan lyser inte när jag öppnar förardörren, men den lyser när man öppnar passagerardörren. så misstänker att dörrkontakten är trasig, kan någon förklara hur man byter den?

Jag undrar även om det går att köpa nya dörrlister? alltså det som tätar dörren från ljud och vatten osv. den är av på ett ställe och det kommer in rätt mycket ljud in i kupén där.

mvh Anton
av bönan
Dörrkontakten är jätteenkel, sitter med en skruv och kontakt på baksidan. Tror du behöver en torx-mejsel för att lossa den. Notera att själva dörrkontakten och gummiskyddet är två olika artiklar, så är ditt gamla skyddsgummi trasigt behöver du även ett nytt sånt. Dörrlisterna finns att få tag på men de är ganska dyra, ca 1700 kr st. Det är både en list som sitter i karossen samt en som sitter i dörren.

Artikelnr
Kontakt : 9447795 (utgått hos Volvo, finns eftermarknads på de flesta sidor)
Skyddsgummi: 1235064
Dörrlist höger fram: 6848632
Dörrlist vänster fram: 6848633
Dörrlist bak, båda sidor: 6848634
Dörrlist i dörren vänster fram: 1392797
Dörrlist i dörren höger fram: 1392798
Dörrlisterna i dörren för bakdörrarna har utgått.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vara svårt att få ut dom med kablarna. Verkade som kablarna sitter limmade, ryckte till ordentlikt så kom den ut en dm ungefär
av bönan
Man får passa sig jäkligt noga för att inte "tappa in" kablarna i hålet när man plockat loss gamla kontakten också, det är trångt som satan och inte roligt att försöka pilla ut dem igen.

Jag bytte hela elsystemet på en 945:a jag renoverade och kablarna till dörrkontakten på förarsidan var det absolut värsta i hela bilen att få dit.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]