Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bmvictor56
Har fått bakslag på besiktningen pga hög co på tomgång. Bifogar bild på värdena. Var ska ja jag börja leta? Någon som har ngt bra tips med utgångspunkt från värdena? Katalysator/lambdasond borde väl vara OK eftersom lambdavärdet är OK? Inga felkoder, lambdalampan lyser inte, bilen startar lätt och går som en klocka. Mätarställning ca 23000, olja, filter, luftfilter bytt för ca 200 mil sedan.
20220904_084034.jpg
20220904_084034.jpg (251.08 KiB) Visad 817 gånger
av bmvictor56
Tittade lite snabbt, det ser ut att vara lite otätt vid denna skarv. Jag kan inte se att det sitter nån packning där, ska det göra det?
20220907_091448.jpg
20220907_091448.jpg (1.39 MiB) Visad 800 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om det är anslutningen mellan grenrör och turbon så ska det inte sitta någon packning där. Det är labyrint tätning och kräver således ingen lös packning.

MEN, det betyder givetvis inte att det inte kan läcka därifrån... Finns mycket som kan orsaka läckage där. Bult som töjt sig, grenröret gått varmt och blivit skevt i anliggningsytorna, rost, osv osv...
av bmvictor56
Tack för tipsen, ska demontera och försöka få tätt. Jag tittade runt i forumet, det verkar vara ett ganska vanligt förekommande problem. Såg också någonstans i forumet att det finns en packning att köpa trots att det inte ska behövas någon....
av Mackannnnn
Hade strul med CO-halt på min LTT från 98, jag tog loss LMM och körde igenom en halv burk brakleen, sedan hade jag i spridarrengöring i tanken och brände igenom några liter, då fick jag igenom min.

Däremot så hade jag typ 0,1 över gränsvärdet och inte lika brutalt som dig, så tveksamt om mina tips gör någon större nytta.
av NilsO
Det är nog vanligare att det läcker mellan turbon och främre röret, alltså precis *efter* turbon . Där är en fläns som hålls ihop med tre skruvar (man skymtar den på bilden.) Om det är otätt där så kan det dras in luft (syre), och det påverkar lambdasonden som sitter precis nedströms. Reparationen är enkel – bara att dra åt muttrarna. Det sitter ingen tätning där heller. Men lite längre ner finns en klammer som håller fast främre röret vid motorn/växellådan, och jag tror orsaken till problemet ibland är att den klammern rostat av så att katalysatorn och främre delen av avgassystemet hänger i turbon, vilket inte är meningen.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]