Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vitablend
Kollar på nya dämpare bak till min 745 och får upp ”Enrörs” och ”Tvårörs” som alternativ.

Har googlat massa och sökt här men hittar inget bra svar. Vad är egentligen skillnaden? Är något alternativ bättre i något läge?
Vitablend skrev: sön 31 jul 2022, 18:57 Kollar på nya dämpare bak till min 745 och får upp ”Enrörs” och ”Tvårörs” som alternativ.

Har googlat massa och sökt här men hittar inget bra svar. Vad är egentligen skillnaden? Är något alternativ bättre i något läge?
står lite om just enrörs vs tvårörs: viewtopic.php?t=126907&start=10
Användarvisningsbild
av lennarte
Enkelt förklarat är att enrörs stötdämpare är en enklare modell som dämpar rörelsen åt ett håll (uppåt). Tvårörs är uppbyggda med 2 rör och blir kraftigare, innehåller mer olja och dämpar åt båda hållen. Sedan finns det gasdämpare, det är oftast en enrörs oljedämpare som har en inbyggd gaskammare som trycksätter oljan i dämparen så att oljan får svårare att röra sig och får det svårare att "skumma" och tål därmed "hårdare tag". Detta är en generell förklaring, det finns idag förmodligen en blandning av alla teknikerna.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]