Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av truckernisse
fick se i går när jag va ute å körde min volvo 740-89 att lambda lampan tändes och gjorde som många sagt lyfte av + polen från batteriet i ca 20min
startade sedan upp bilen och när motorn blev varm så tändes lampan igen och felkod 212 i vilken ordning ska man börja söka felet??

lmm??
lamdasonden??

nån som har tips?????
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Börja med att mäta lambdasonden, hur den pendlar (varm motor), samt spänningen till förvärmningen. Sedan (om lambdan visar ok värden) mäter du upp LMM stompunkt samt driftspänning.
av truckernisse
drar jag ur kontakten från lmm så ändrar bilen varv på tomgången så då funkar väl den eller???
och var sitter nu en där lambdan ?? en del säger underbilen vid katten å andra säger under huven nån som kan förklara????
Användarvisningsbild
av Jocke S.
truckernisse skrev:drar jag ur kontakten från lmm så ändrar bilen varv på tomgången så då funkar väl den eller???
och var sitter nu en där lambdan ?? en del säger underbilen vid katten å andra säger under huven nån som kan förklara????
Det är ett tecken på att LMM funkar om motorn ändrar karaktär då man kopplar ur den.
Lambdan sitter på katalysatorn (under bilen) & kontakterna sitter vid höger (passagerarsidan) motorhuvsgångjärn. Det är en ensam (GRÖN) kabel som är ihopkopplad med en (SVART) kabel som är kopplad under en gummidamask. Pilla tillbaka damasken (koppla tillbaka kontakten om den hoppar ur) & mät spänningen mellan denna kontakt & jord.
Motorn skall vara varm...
Spänningen skall pendla mellan 0,1 & 0,9 volt.

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]