Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MatteOst
Hej har en volvo 740 turbo (b230FK 940 motor i) som jag bytt tändmodul,spole,fördelare,rotor,tändkablar,spridare,btr,spridarrelä bränslepumpen i tanken. Ändå vill den inte starta, när man står på starten är det som att den tänder till och startar i någon millisekund helatiden precis som att den vill starta. kan också säga att det gick innan jag bytte topplock packning och packningen för oljeretur men då gick den som att den bara gick på 3cylindrar och tog ett år innan den ville varva ur.
av MatteOst
hej är en 89årsmodell bilen får gnista och bensin, har själv ställ kammen rätt men har bara markeringen på kammen så fick göra det via skruvmejsel i 1ans cylinder :-) svänghjulet har jag inte kollat på men finns det möjlighet att svänghjulet flyttar på sig bara sådär? mvh nyfiken
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nej, svänghjulet flyttar sig inte bara sådär, det sitter ju bultat. Tänkte ifall det plockats bort för att byta packboxen eller liknande och någon satt tillbaka det fel. Det är inte helt ovanligt nämligen att folk sätter tillbaka det fel och då spelar det ingen roll om allt står efter markeringarna. För då kommer gnista / bensin vid fel tillfälle och det ger allt från dålig gång till att motorn inte startar.
av MatteOst
jaha okej, bra info lägga på minne :) det känns som det du säger att gnista/bensin kommer vid fel tillfälle det är inte så att man kan sätta rotorn fel på något sätt? för det är precis som att den hoppar igång men vill inte hålla sig själv igång
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Med våld går det nog. Den ska ju passa i spåren på kammen. Det bör inte gå att sätta den fel. Men frågan är om vev / kam står rätt i förhållande till varandra. Så jag skulle ju i ditt ställe kolla så att det är 100% rätt.
av MatteOst
efter mycket slit å släng så stämde inga markeringar för vev rätt utan fick ställa veven efter kilspåret och vips så starta den å gick som en klocka :) jag bugar och bockar för tipsen och hjälpen :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Det hände mig för några år sedan att gummidämpningen i remskivan hade släppt. Jag hade ändrat tändläget, ställt det 3° tidigare genom att polvända vevaxelgivaren (kör på etanol) och skulle sedan kolla med stroboskop lampan. Där var då inget märke på remskivan.... :-o :-o Fyllde då i "strecket" med gul krita och kollade igen. Strecket var på ett helt annat ställe än jag förväntat mig. Det visade sig att strecket vandrade runt :sick: Det tog c:a 2 minuter för strecket att "vandra" ett varv så generator, servopumpen och AC-kompressor snurrade saktare än vad det skulle. Men motorn gick bra... :-D köpte ett nytt remhjul (var inte förskräckligt dyrt) för det fanns inga begagnade att köpa (B204/B234 motorn har inte samma remhjul som B230)
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]