Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
Godkväll goda volvovänner

Jo som många andra blev katalysator avsågad och stulen, nu efter ett tag när tiden finnes så har jag ordnat ny katalysator men nu när jag skall montera ihop katt med främre ljuddämpare så får jag det ej tätt. Det är koniska rör som går ihop bra men skall där vara något mer? Spänner jag ihop dem så tycker jag ej det blir tätt utan det känns som det saknas något?
Jag har försökt googla men blir ej klok och katalysator köpte jag på bildelsbasen begagnad men original.
Användarvisningsbild
av lennarte
Andreas12 skrev:Ska sitta en tätningsring mellan främre rör o kat vill jag minnas.
Stämmer, sitter en stålring och det spänns ihop med 2 st 3-kantiga flänsar så här ser det ut på min bil när jag svetsat i nya rörstosar, ny stålring och nya flänsar
IMG_20140805_173003.jpg
IMG_20140805_173003.jpg (775.13 KiB) Visad 1201 gånger
Ena konen där jag håller tät ringen emot, den andra konen ska då sitta mot på andra sidan och sedan "spännare" som syns på lennartes bild. Slänger in en bild på andra sidan där även en "spännare" syns. Jag hittade dessa spännare man kan bygga ihop på biltema och även tät ringen mellan konerna.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag köpte detta. 2 st. En till katen och en till främre avgasrör monterade ihop dom med stålringen och "näste" på plats i bilen med MIG-en (se bilden ovanför). Plockade isär och färdigsvetsade. Det är flera år sedan nu och det håller än. Tänk på att det finns i flera dimensioner.... :-o
https://www.trodo.se/flans-avgasror-bos ... 2EQAvD_BwE
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]