Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tenco
Hej på er!
Ännu en tråd om min trötta 945a.

Bytt till en större oljekykd turbo och 3 tums avgasystem. Inga felkoder och orginal spridare och intercooler.

Går på tomgång, kan svaaja mellan 700 och 900 ibland. Men om man gasar över 3000 varv och turbon blrjar ladda så dör bilen.

Har monterat återcirkulerande dump och testat med startgas runt slangar samt rengjort tomgångsmotorn.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Du måste byta luftmassemätare till en större med högre flödestolerans.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Lucif3r skrev: tis 19 apr 2022, 20:39 Större lmm behöver man bara om man monterar större spridare...
Nej det stämmer inte. Matar du motorn med mer luft med hjälp av turbon så får det exakt detta beteende! Nuvarande luftmassmätare bottnar!

Det du kan göra är att byta ut röret som givaren sitter i till ett grövre och använda din befintliga givare. Diameter ska inte ökas för mycket, bara några mm (minns ej med hur mycket). Bränsletrycket ska också höjas.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Om motorn går med 3000 rpm och turbon laddar på, lmm bottnar och ger info att spridarna ska flöda max så dör motorn. Det maximala flödet ska ske mycket senare. Spridarna som sitter monterade räcker till en bra bit över 300 Hk och det är mycket soppa nu vid 3000 rpm.

Ändra flödestoleransen till lmm!

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]