Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Edvinahlen
Tjena, har problem med mitt halvljus då de lyser fast tändning är av, har tyckt detta varit väldigt jobbigt då de suger ur ström ut batteriet och lyser i alla lägen på ljus vredet. Nu till de lite konstiga de är att när jag har ryckt isär kabeln som går till stereon som har nån samman koppling till helljuset så funkar bara ljustutan på helljuset (så som de ska göra i de här fallet) men halvljuset lyser bara på läge 0 på vredet och lyser inte när jag stänger av bilen. Så de är bara när kabeln bakom stereon sitter ihop och allt är som de ska vara som halvljuset beter sig konstigt. Uppskattar svar snarast då jag börjar bli trött på att åka utan helljus😁
Användarvisningsbild
av lennarte
Vissa årsmodeller har automatiskt varselljus, d.v.s "förstärkt" p-ljus som tänds med tändning på. Vissa modeller har automatiskt halvljus som tänds med tändning på. Vissa har båda varianterna (min -88B har det) och då kan du ta ur säkring 23 (tror jag det är) så har du automatiskt varselljus och måste tända och släcka halvljuset själv. Helljuset kan du tända endast om halvljus är påslaget med ljusvredet. Ljustutan fungerar alltid.
av Edvinahlen
Aaa tack, tänkte mest på att de lyser när tändning är av, men när jag dragit isär kabeln t helljuset bakom stereon då funkar allt förutom helljuset och halvljuset står inte o lyser när tändning är av men då blir själva vredet omvänt så på 0an så är halvljuset på och på halvljus är det av
Användarvisningsbild
av frasse4
Hur är stereon inkopplad? Jag kom på nu att jag på min första bil (en 240) hade en stereo som man kunde stänga av manuellt, men den gick bara att köra med tändningen på, så jag provade att koppla ihop konstanström och tändningsström till stereon så att man skulle kunna köra den med tändningen av. Detta resulterade i att halvljuset startade med tändningen av också
Användarvisningsbild
av lennarte
I tändlåset finns även ett X läge som man inte ofta "pratar" om. Det kallas ofta "radioläge" då original kopplade apparater, typ stereo, ofta är kopplade där. I elcentralen är där en "stiftrad" kallad X utöver 15, 30 och 31. Anväder man det läget till radion är det bara (nästan) radion som är på och det belastar inte batteriet med allt annat som är på när "tändningen" är på. På min 745-a är det automatiska halvljuset kopplat där så det "förtar" ju fördelen med X läget. X läget är det första du kommer till när du vrider nyckeln, sedan kommer "tändning på" och då sist "startmotor på"
av Edvinahlen
frasse4 skrev:Hur är stereon inkopplad? Jag kom på nu att jag på min första bil (en 240) hade en stereo som man kunde stänga av manuellt, men den gick bara att köra med tändningen på, så jag provade att koppla ihop konstanström och tändningsström till stereon så att man skulle kunna köra den med tändningen av. Detta resulterade i att halvljuset startade med tändningen av också Bild

Stereon får jag ta o kika på, men allt är ju av stereon också så de e ju bara halvljuset som konstant lyser

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]