Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har du kollar efter om det finns några felkoder? Om man kopplar loss LMM och motorn går bättre är det för dator i bränsleboxen stänger av "kommunikationen" med övriga komponenter som är kopplad till den och går in till ett "nödprogram" där det går att köra bilen. För att komma ur detta måste du nolla felkoderna eller koppla ur batteriet ett tag. Det bästa är att först kolla felkoder, skriva upp dom och radera dom. Kör sedan någon mil (kan ta flera mil innan datorn "kommer i kapp") och kolla sedan felkoderna igen och jämför med det du skrev upp. Är där inga felkoder efter du kört ett antal dagar och och mil är felet någor annat än elektronik kopplat till tänd och/eller bränsleboxen
Jag har inte några fler felkoder än lmm när man kopplar loss den, vad är det för saker som är kopplade till nödprogramet eftersom den går bättre utan lmm? Påverkar tempgivaren blandningen och isåfall vilken av givarna är tempgivaren på b234f
Nödprogrammet är ett förprogramerat "protokoll" som finns i datorn och datorn går i vad som kallas "closed loop". Det vill säga motsatsen till normalläget som är "open loop" då den tar in information från LMM, Lambdasond, Tempgivare, Vevaxelgivare, Hastighetsgivare, Gasspjällskontakt m.m. I closed loop fungerar det ungefär som en förgasarmotor där allt är "förinställt".
Tempgivaren på B234F motorn sitter i topplocket bakom termostathuset och framför tempgivaren för motortemperatur mätaren. Tempgivaren för motorstyrningen har små platta stift, tempgivaren för instrumentet har runda stift
Skulle det vara fel på tempgivare (eller något annat) så blit det felkod. Är där ingen felkod är felet i "det andra" omkring motorn som jag skrivit om tidigare, vakuumläck (där är många slangar på insuget). Kolla även undersidan på insuget. Tändstift, fördelarlock, rotor, tändkablar (känsligt på B234F motorm), gasspjäll och spjällhus och annat icke elektroniskt som inte är kopplat med kabel
Jag körde in rök i insuget med en rök maskin och såg att det läckte ut ur en v ring vid gasspjället och det lagade jag fast jag har inte sett att det kommer ut rök ur något mer ställe. Det verkar även som motorn gick lite sämre när jag fixade tjuvluften och tändstiften är sotiga. BTR läcker inte när man drar bort den lilla vacuum slangen fast den kanske har fel tryck ändå?
Om du inte får några felkoder efter några mils körning så har du fel i något av det jag nämt. Jag hade ingen rökmaskin så jag plockade bort och pluggade ett hål i taget på insuget och kom då på att felet var i värme/ventilationsanläggningen. När jag pluggat det röret gick motorn. Då hade jag innan haft isär spjällhuset helt och slipat och polerat allt. Spjället hade lossnat så jag fick "pussla och knacka" på spjället så det blev absolut tätt när det är stängt. Sedan Locktite på skruvarna och justera stoppskruven för spjället till ¼ varv. Sedan justera spjällkontakten så den "klickar precis när du öppnar/stänger spjället. Inte före eller efter utan precis. Sedan har jag aldrig haft problem med tomgång på min motor
Jag har mätt Ohm på tempgivaren och den verkade funka, gasspjället klickar också när det stänger sig men inte vid full gas. Jag ska försöka köra och kolla om jag får felkoder och plugga håll för håll på insuget.

Tack för tipsen
Den ska inte klicka vid fullgas, bara sluta en brytare. Att det klickar vid tomgång är för att den brytaren är tvångsbrytande, alltså fjäderbelastad för exakt brytade/slutande. Den ska bara klicka precis just när spjället öppnar och stänger. Kontakten vid fullgas är för "fullgasanrikning", d.v.s lite extra bränsle vid fullgas.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]