- ons 23 feb 2022, 23:53
#1490033
Hej på er.
Biljäveln ger sån jäkla huvudvärk.
Det gäller en Volvo 945 1997 med en B230fk. Då orginal turbon rasat så satt jag dit en annan från amazon.
Allt fungerar fint, bilen startar och går (relativt) jämnt på tomgången.
Jag kör utan en dump. Alltså det sitter ingenting på rören från turbon till insuget. Dock så sitter det en wastegate (???) På avgashuset på turbon. Osäker på vad grejjerna heter. Men den satt där när jag köpte tuebon och det sitter en ungefär likadan på orginal turbon.
Jag har den vanliga lilla 016 lmm som går vidare till ett 3 tums rör. Samt orginal intercooler och spridare. 3 tums avgassystem från turbon med lamban 4 cm från turbon. Ingen lambda varning.
Så, till problemet. Gasar jag till typ 2500 varv och släpper gasen så dör motorn. Men om man långsamt släpper så går det bra. Testat med startgas och hittar ingen tjuvluft. Pluggat igen där slangen från dumpen från orginal turbon gick till insuget.
Kan detta ha något med att jag inte har någon extern dump? Eller bör jag testa att byta insugspackning och spjällhuspackning? Rycker jag lmm kabeln så kan jag varva men den går som en påse nötter. Tomgångsmotorn fungerar.
Biljäveln ger sån jäkla huvudvärk.
Det gäller en Volvo 945 1997 med en B230fk. Då orginal turbon rasat så satt jag dit en annan från amazon.
Allt fungerar fint, bilen startar och går (relativt) jämnt på tomgången.
Jag kör utan en dump. Alltså det sitter ingenting på rören från turbon till insuget. Dock så sitter det en wastegate (???) På avgashuset på turbon. Osäker på vad grejjerna heter. Men den satt där när jag köpte tuebon och det sitter en ungefär likadan på orginal turbon.
Jag har den vanliga lilla 016 lmm som går vidare till ett 3 tums rör. Samt orginal intercooler och spridare. 3 tums avgassystem från turbon med lamban 4 cm från turbon. Ingen lambda varning.
Så, till problemet. Gasar jag till typ 2500 varv och släpper gasen så dör motorn. Men om man långsamt släpper så går det bra. Testat med startgas och hittar ingen tjuvluft. Pluggat igen där slangen från dumpen från orginal turbon gick till insuget.
Kan detta ha något med att jag inte har någon extern dump? Eller bör jag testa att byta insugspackning och spjällhuspackning? Rycker jag lmm kabeln så kan jag varva men den går som en påse nötter. Tomgångsmotorn fungerar.