Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tenco
Hej på er.
Biljäveln ger sån jäkla huvudvärk.

Det gäller en Volvo 945 1997 med en B230fk. Då orginal turbon rasat så satt jag dit en annan från amazon.
Allt fungerar fint, bilen startar och går (relativt) jämnt på tomgången.

Jag kör utan en dump. Alltså det sitter ingenting på rören från turbon till insuget. Dock så sitter det en wastegate (???) På avgashuset på turbon. Osäker på vad grejjerna heter. Men den satt där när jag köpte tuebon och det sitter en ungefär likadan på orginal turbon.

Jag har den vanliga lilla 016 lmm som går vidare till ett 3 tums rör. Samt orginal intercooler och spridare. 3 tums avgassystem från turbon med lamban 4 cm från turbon. Ingen lambda varning.

Så, till problemet. Gasar jag till typ 2500 varv och släpper gasen så dör motorn. Men om man långsamt släpper så går det bra. Testat med startgas och hittar ingen tjuvluft. Pluggat igen där slangen från dumpen från orginal turbon gick till insuget.

Kan detta ha något med att jag inte har någon extern dump? Eller bör jag testa att byta insugspackning och spjällhuspackning? Rycker jag lmm kabeln så kan jag varva men den går som en påse nötter. Tomgångsmotorn fungerar.
av Tenco
Lucif3r skrev:Utan (återcirkulerande)dump så förväntar sig motorn luft som inte finns, mao kommer den ofta storkna vid gasuppsläpp.
Kan man teoretiskt sätt ta den orginella dumpen från mitsu turbon och montera på tryckröret eller måste man köpa nytt?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ja, det är återcirkulerande original. Och den är integrerad i turbon och går inte att flytta över till din nuvarande turbo.

Men eftersom den inte går som den ska ens på tomgång så är det dags att börja kolla över om original intercoolern är tät, att kammen är rätt nollad, bränsletryck och tänddelar.
av Tenco
Marlboroman skrev:Ja, det är återcirkulerande original. Och den är integrerad i turbon och går inte att flytta över till din nuvarande turbo.

Men eftersom den inte går som den ska ens på tomgång så är det dags att börja kolla över om original intercoolern är tät, att kammen är rätt nollad, bränsletryck och tänddelar.
Intercoolern är tät och alla andra delar fungerar som det ska. Men sitter inte dumpen bara fastskruvad mot turbon?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Mjo, alltså dumpen så sett är ju bultad mot turbon. Men det kräver ju att den turbon du har nu är bearbetad för den för att det ska passa. Och är det nån T3/T4 så lär inte det uttaget finnas.

Är intercoolern rengjord invändigt sedan förra turbon rasade?
av Tenco
Har inte rengjort intercoolern. Hur går jag tillväga till de?

Men alltså, tänker att man kan montera gammla dumpen på tryckröret mellan turbon och intercoolern. Inte på själva turbon. Men det kanske inte fungerar?

Uppskattar dina svar på mina dumma frågor 😄
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Plockar ur den ur bilen, häller i bensin eller E85 och skakar om ett tag innan man häller ur vätskan. Sen beror det ju på hur det som kommer ut ser ut, man kan behöva upprepa ett par gånger. Det kan gå att använda kallavfettning också, men det lär man vara väldigt noga med att skölja ur intercoolern efteråt.

Nej, dumpen från originalturbon kan bara sitta i en sån turbo.
av Tenco
Okej!
Ska testa att ge intercoolern en rengöring då.
men så jag lär ju skaffa en extern dump då jag inte vill att bilen ska dö när jag släpper på gasen. Läst att jag ska skaffa en återcirkulerande dumpventil för att öppen inte är bra.
Har kikat på denna:
https://www.mrtuning.se/universal/dumpv ... ande-25mm/
Sista frågan, hur går jag tillväga att montera den på tryckröret?

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]