Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena allesammans skriver här för första gången då jag är helt idé tom och skulle behöva hjälp av någon som är kunnig. Har en Volvo 745a med en b230f med regina tändsystem. Får ingen tändning alls från tändspolen trots att den är nybytt, har mätt kontaktstyckena och får 12 volt in på den blå kabel som jag fått sagt till mig att det ska vara, impulsgivaren ser nästan nybytt ut och gjort diagnosfunktion för den med felkodsläsaren som finns och den ska fungera. Kollat jord i innerskärmar och de är fina, vad kan ja göra härnäst ? Somsagt är tändspole bytt men inte ”klumpen” som spolen sitter i , kan felet ligga där eller är jag helt ute och cyklar? Har tyvärr inte tillgång till kopplingsschema eller vad de andra kablar ska göra. Mvh emil
Ja, du måste byta hela den delen. Jag hade samma problem 2-3 år sedan och ingen gnista.
Bytte tändkablar, vevaxelgivare etc men inget hjälpte.
Till slut kom vi fram till att tändspolen var kass.
Då kostade de 300 kr på bildelsbasen.
Bytte hela den och då startade bilen direkt.
Detta tändsystem (eller samma typ) sitter även på 2/300 modellerna, och sitter på (tror jag) alla 740 som exporterades till USA. Det har under under åren varit mer problem med dessa system än Bosch. Kanske beroende på okunskap om systemet, Bosch är ju trots allt vanligare än Bendix här

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]