Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en volvo 740 från -89. har tänkt fixa till tankmätaren som jag redan lött om i huset på. Problemet bör vara i armaturen. Vad brukar fela där, vad ska jag byta och leta efter? Ska jag byta för pumpen? den är 32år men fungerar men kanske lika bra att byta?

Lite längre fram har vi(under förar sätet) "korgen" med filter och tryckpumpen. Lilla slangen med bultar mellan pump och filter är helt sönderrostad. Även ena ström kontakten till pumpen är helt sönderrostad så nya sådana kontakter vore bra om de fanns, tror det är samma som sitter på tex tutan. Vad heter dessa? Byter såklart filter och pump i samband med detta.

Bör jag tänka på något annat förutom det uppenbara att bryta strömmen och inte hänga över tanken med en cigg i munnen?

Kikat lite efter dessa delar men hittar dom på lite halvt suspekta sidor där dom har denna del men kanske inte pump och filter. På alla sidor följer brickor och bultar inte med heller. Är trevligt om man kan beställa allt detta från samma sida? Kanske man man bygga denna lilla slang koppling mellan pump och filter själv med rätt saker, det kan då vara ett alternativ?
Vet ni någon vettig sida/affär där dessa saker finns?

Efter som jag sitter med ryggskott valde jag att "stjäla" en bild som visar slangen mellan pump och filter som jag söker, visar egentligen allt jag söker faktiskt bortsett från elkablarna.
Gott nytt år på er!
Bild
Jag har använt Festo tryckluftslang i plast (bå 12 kg) både där och i motorrummet. Bajonopplarna kan vara rostskadade i anliggningsytorna så det vill läcka, även med nya koppaarbrickor. Kolla noga.
Elkopplingen till tankarmarturen kan vara ordentligt oxiderad, med kontaktproblem som följjd. Tankarmaturen med pump byttes på min bil något år innan jag fick bilen (c:a 15 år sedan) Jag har löst tankmätarproblemet med en mobiltelefon utan SIM-kort men med en GPS och hastighetsmätar app, funkar kanon. Min väg och tripp mätare funkar inte heller, likom tempmätare, oljetryckslampa och då tankmätare. Men motorn går som ett "skott"..... :-) 😁😁
lennarte skrev:Jag har använt Festo tryckluftslang i plast (bå 12 kg) både där och i motorrummet. Bajonopplarna kan vara rostskadade i anliggningsytorna så det vill läcka, även med nya koppaarbrickor. Kolla noga.
Elkopplingen till tankarmarturen kan vara ordentligt oxiderad, med kontaktproblem som följjd. Tankarmaturen med pump byttes på min bil något år innan jag fick bilen (c:a 15 år sedan) Jag har löst tankmätarproblemet med en mobiltelefon utan SIM-kort men med en GPS och hastighetsmätar app, funkar kanon. Min väg och tripp mätare funkar inte heller, likom tempmätare, oljetryckslampa och då tankmätare. Men motorn går som ett "skott"..... :-) 😁😁
Mina banjo kopplingar syns inte dom är mer eller mindre bara rost(antar att du menar mellan pump och filter). så jag vill byta ut allting, allt ska vara nytt, sladdar, kopplingar filter, pumpen. pump och filter är relativt lätt att hitta, det är dom där små skruvarna och slangen emellan som är jobbigare. lyckades ta en halvkass bild så får du se min hemmabyggda elkontakt av skalet av den gamla och en skarvplint och dessutom hur otroligt rostigt det är. jag och min bror bytte detta för ett par år sedan. då såg vi att vi inte kunde sära dom på vanligt vis då rosten hade förstört allt men vi lyckades få dit den igen men jag vill inte ha det sådär och dessutom är läckaget inte långt bort.

Du har inget som funkar. min tripp mätare fungerar inte när det är sommar och tank mätaren bråkar alla andra mätare sköter sig utmärkt. OM tank mätare fortfarande inte fungerar efter jag fixat med armaturen så har jag en till tank mätare som jag vet fungerar garanterat.

Ska speciellt titta på oxideringen på armaturen, tack för tipset.
ROST!
Bild

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]