Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Hej på er.
Har en 940 från 93, å nu när det blivit halkigt märkte jag att den inte fungerar. Abs lampan fungerar inte den heller. Kollade felkoder, å uttag nr 3 har jag fattat som är uttaget får å kolla abs systemet. Där händer ingenting när jag kollar. Får inget svar alls där. Övriga uttag får jag svar 1 1 1 på. Har haft bilen o ca 8 år å under den tiden har abs systemet fungerat. Däremot har jag inte tänkt på om varningslampan lyst på instrumentpanel. Men dom har inte sagt något på besiktningen om det. Någon som har någon idé vad problemet kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
Varningslampan för ABS ska lysa med tändning på. Om inga fel upptäcks slocknar den när motorn startar. När du sedan börjar köra görs ytterligare en koll av systemet och hittas något fel tänds lampan. Mätarhusen på dessa bilar är inte kända som det bästa Volvo gjort, så felet kan vara där. Styrboxen för ABS sitter innanför "sparkskyddet"vänster sida, högt upp och bakom en massa kablar. Du kan om du kopplar loss kontaktstycket och leta upp kabeln till varninglampan och jorda den,då ska den lysa med tändning på. Det sitter även ett relä där (Transient relä) som (ibland) har en säkring som kan vara trasig. Du bör ha ett elschema till just din modell (finns på nätet), vet inte hur likt det är min bil, den är 5 år äldre. 745 -88B
av bönan
På min 92:a så var det samma fel. Jag började med att byta säkring i reläet under instrumentbrädan, det gjorde ingen skillnad. Nästa steg hade varit att byta relä, men dit kom jag aldrig då bilen hade massvis med elfel och till slut gav jag upp och bytte hela kabelmattan till en från en 94:a (som inte har något relä till ABS:n).

Så nytt relä är inte alls en dum grej att pröva, förutsatt att det inte hjälper med ny säkring.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]