Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
Hej! Jag har en 945:a från 1991 i väldigt bra skick. Har bytt nästan allting på bilen som jag köpte år 2012. För några år sedan fick jag reda på att hardyskivan som sitter mellan kardanaxeln och växellådan skapar balans i kardanaxeln. Bullernivån var hög i bilen trots nya bra däck runtom. Hade också provat alla kardanaxelns lägen emot växellåda och bakaxel och hittat rätt läge. Kardanknutarna var också bra, utan glapp. Efter att jag köpt ny hardyskiva på V-parts, så fick jag balans och bilen blev bullerfri även i högre hastigheter. Sedan fick jag se att stödlagerhållaren var ganska rostig, så jag köpte både nytt stödlager och hållare på V-parts. Efter att jag monterat stödlagerhållaren och markerat kardanaxelns läge, så blev bilen åter bullrig i 80-100 km/h. Är det någon som vet vad detta beror på? Är det dålig kvalitet på stödlagerhållaren? Har jag monterat hållaren fel?
Finns det bättre kvalitet av stödlagerhållare? Ganska irriterande med bullrig bil i högre hastigheter.

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av White
Lucif3r skrev:Det är väldigt vanligt att man får vibrationer med nya stödlager. Några har dock haft tur med stödlagren LMR säljer, tror det är proparts som märke på dom.
Jo Pro parts hållare brukar fungera hyggligt.
Man kan även slipa med en dremmel i gummit på andra märken för att det ska funka. :-)
av hejpådig7777Volvo
Lucif3r skrev: ons 10 nov 2021, 19:40 Det är väldigt vanligt att man får vibrationer med nya stödlager. Några har dock haft tur med stödlagren LMR säljer, tror det är proparts som märke på dom.
Ok, vad för företag är LMR?
av hejpådig7777Volvo
White skrev: lör 13 nov 2021, 14:03
Lucif3r skrev:Det är väldigt vanligt att man får vibrationer med nya stödlager. Några har dock haft tur med stödlagren LMR säljer, tror det är proparts som märke på dom.
Jo Pro parts hållare brukar fungera hyggligt.
Man kan även slipa med en dremmel i gummit på andra märken för att det ska funka. :-)
Ok, tack för tipset. Vad är dremmel och hur slipar man detta. Har svårt att förstå hur man kan slipa för hand och få balans.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]