- tor 11 nov 2021, 16:46
#1473594
Jag har en Volvo 940, som jag misstänker har ett dåligt batteri.
Bilen stod still några år innan jag köpte den. Men sen jag har köpt den, så brukar jag ladda batteriet ibland med batteriladdare Ctek5, eftersom vi inte kör med än ca 400 mil per år, och mestadels relativt korta sträckor. .
Vid ett par tillfällen har jag tabbat mig, vilket lett till att batteriet tömts, pga att taklampa samt vid annat tillfälle bagagerumslampa lyst, tills batteriet tömts, och klockan stannat.
Nu i söndags så var batteriet urladdat, (märkets pga att bilens stereo ej gick att starta, centrallås var ”segt”, samt att bilen inte gick att starta. Jag tog in det och laddade det igen. Batteriet var inte helt tömt, klockan fungerade, men bilen startade inte.
Jag tog in och laddade det, men jag tyckte att det var konstigt att det inte tog mer än ca 3-4 timmar att ladda klart.
Bilen fungerade fint att starta och köra (cirka 50 mil)
Det är inga problem alls under körning, tex flimrande belysning, fläkt, eller problem med stereon. Vi körde i kvällsmörkret, så helljuset användes.
Jag har inte haft möjlighet att mäta med nån multimeter, eller kollat tillverkningsdatum, fick idén igår. (Varta Blue Dynamic)
Jag vet att varje fall är unikt, men vad tror ni att det kan vara?
Kan det vara generatorn?
Men, borde inte bilen vara svår att köra isf, och ha problem när det används tex hellyset, fläkt, bilstereo mm?
Bilen stod still några år innan jag köpte den. Men sen jag har köpt den, så brukar jag ladda batteriet ibland med batteriladdare Ctek5, eftersom vi inte kör med än ca 400 mil per år, och mestadels relativt korta sträckor. .
Vid ett par tillfällen har jag tabbat mig, vilket lett till att batteriet tömts, pga att taklampa samt vid annat tillfälle bagagerumslampa lyst, tills batteriet tömts, och klockan stannat.
Nu i söndags så var batteriet urladdat, (märkets pga att bilens stereo ej gick att starta, centrallås var ”segt”, samt att bilen inte gick att starta. Jag tog in det och laddade det igen. Batteriet var inte helt tömt, klockan fungerade, men bilen startade inte.
Jag tog in och laddade det, men jag tyckte att det var konstigt att det inte tog mer än ca 3-4 timmar att ladda klart.
Bilen fungerade fint att starta och köra (cirka 50 mil)
Det är inga problem alls under körning, tex flimrande belysning, fläkt, eller problem med stereon. Vi körde i kvällsmörkret, så helljuset användes.
Jag har inte haft möjlighet att mäta med nån multimeter, eller kollat tillverkningsdatum, fick idén igår. (Varta Blue Dynamic)
Jag vet att varje fall är unikt, men vad tror ni att det kan vara?
Kan det vara generatorn?
Men, borde inte bilen vara svår att köra isf, och ha problem när det används tex hellyset, fläkt, bilstereo mm?