Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det första, Varta skulle jag välja bort om det bara gällde dom tre. Det har ett lägre CCA-värde. CCA betyder (ungefär) Coold Crank Ampere och det är det samma som Köldstartkapacitet (som någon leverantör skrev)
CCA-värdet skall vara så högt som möjligt. I batteritester som återges i biltidningar och andra publikationer framhålls det att: Köp endast batterier från välkända tillverkare och leverantörer. Så långt platsar alla tre här. Biltema tillverkar naturligtvis inga batterier själva men dom är kända för att lämna en kundvänlig köptrygghet. Och köp ett batteri som är så stort som möjligt (i förhållande till givet utrymme) I teorin är det så här: Större volym = mer Amperetimmar. Det kanske inte alltid stämmer på millimetern, men det är grundprincipen. Och notera: Amperetimmar och Coold Crank Ampere är inte alltid samma sak. Till viss del kan dom följas åt, men är ingen självklarhet.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle kört på Biltema. 4 års garanti
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hur funkar Biltema i -30C? :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Har också Biltemas, 60 Ah. Gjort ett antal djupurladdningar så det har fått stryk. Är nog 4 - 5 år gammalt och håller bara hälften av kapaciteten (har CCA mätare), men funkar än. Blir det en kall vinter får jag nog "hjälpladda". Kör numera bara en eller två gånger i veckan, inte "optimalt" vintertid..... :x
Funderar på ett silveroxid batteri nästa gång, inte så stor prisskillnad och tål mer "stryk"
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]