Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bergman1
Kupéfläkten funkar inte på min 940 -96 med AC. Kollade bakom handskfacket och såg att fläkten inte var inkopplad. Kollade runt lite men hittade inte var den skulle kopplas in. Så nu undrar jag om någon vet var man kopplar in fläkten
Användarvisningsbild
av lennarte
Vet ej exakt hur det ser ut på 940, men 740 har motstånden för dom olika hastigheterna bakom handskfacket. Om motstånden är trasiga ska fläkten ändå fungera på högsta hastigheten. Kanske motståndet är bortmonterat. Kolla på fläkten, ovanför fötterna vid passagerarsidan. Där är 2 kablar, sätt + och - från batteriet på dom så ska fläkten gå
av Bergman1
Fläkten fungerar och motstånden är där. Grejen är den att fläkten inte är inkopplad. Hänger en sladd från fläkten och jag undrar var den ska kopplas in någonstans
Användarvisningsbild
av lennarte
Ok, då gäller det bara vilken färg det är på kabeln. Svart är jord, sitter i en av skruvarna som håller fast fläkten. Dom sitter fast dåligt ibland, jag förlängde på min till fästet för bränsleboxen. + kabeln (röd?) brukar det inte vara problem med. Men, om fläkten varit dålig en längre tid kan säkringen blivit varm och "bränt upp" där säkringen sitter. Då är det byte av hela säkringshållaren som gäller. En dålig fläkt tar mer ström än en frisk och har det satts i en starkare säkring så kan hela säkringshållaren vara slut.
av Bergman1
Från släkten är det en svart och en blå med en kontakt på slutet där båda sladdarna sitter. Vet inte var kontakten ska kopplas in. Har nyligen köpt bilen och vet inte varför fläkten inte är inkopplad. När jag tog ut den och kopplade den på ett batteri gick den igång så det verkar inte vara något fel på själva fläkten. Kollade säkringen och det var inget fel med den
Användarvisningsbild
av lennarte
Då borde det finns ett motsvarande kontaktsrycke på lagom avstånd, kanske bakom plastskyddet. Där bränsleboxen sitter (framför passgerardörren)? Kablarna till/från fläkten på min 745-a försvinner dit

Ska prova att byta dieselfilter, har upplevt att b[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]