Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av indybanana
Får felkod 2 2 4, tempmätare. Bilen startar inte alls men om jag tar lös massemätaren och använder startgas så startar den men så fort jag sätter tillbaka massemätaren så slocknar bilen. Har tempmätaren och massemätaren något att göra med varann? Är det massemätaren eller tempmätaren som är trasig. Får ingen felkod för massemätaren. Är helt förvirrad och uppgiven. Hur nollställer jag bilen? Är det bara att ta ut säkringen i några timmar? Om det är tempmätaren som är trasig, kan jag göra något så att det i alla fall går att köra bilen till att jag får tag i en ny? Är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Felkod 2-2-4 = Motortemperaturgivare har felaktig signal eller är felaktig.

Har inget med tempmätaren att göra.

Kontroll av tempgivaren:

Koppla ur kontakten till givaren som sitter in under insuget (på toppen) och har två flata stift. Det är trångt!
Vrid på tändningen, läge 2 (körläge) och mät spänningen mellan stift och jord. Ska vara 5 volt mellan jord och var å ett av stiften.
Mät resistansen (ohm) mellan stift på givaren och jord.
Vid 0 gradig temp ska du ha strax under 6000 ohm.
Vid +20 grader ska du ha strax över 2000 ohm.
Vid +80 grader, ca 350 ohm.
Samma värde på båda stiften.

Felkoden sätts om resistansen är över 40.000 ohm, eller under 100 ohm.

Kontroll av LMM:

Koppla ur LMM. Mät resistansen mellan stift 1 på kabeln och jord. Ska visa 0 ohm. Vrid på tändningen. Mät spänningen mellan stift 5 på kabeln och jord. Ska vara batterispänning. Vrid av tändningen och koppla in LMM.
Peta tillbaka gummidamasken bak på kontakten (mot kabeln).
Vrid på tändningen och mät spänningen mellan stift 3 och jord.
Med LMM inkopplad och tändning på, sak du ha 1,4 volt där.
Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]

Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]