Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av onskan
Tjena.

Jag ska göra en service på min lilla pärla från 87. Det är en fin liten sak med 230F motor, jag har koll på hur jag ska byta olja, luftfilter, tändpluggar, och oljefilter. Men jag har aldrig bytt bränslefilter nån gång. Jag vet att det sitter under bilen i sin vagga och så, men hur ska jag gå till väga? Några tips uppskattas!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av mojang
börja med att lossa vaggan och palla upp den med nåt så att den inte hänger i slangarna och sladdarna(då kommer du lättare åt), sen lossar du bara filtret, kan dock sitta rätt så hårt
av Addekarlsson
Ha gärna nån kompis till hands som hjälper dig att nypa åt bensinslangarna, så det inte rinner en massa soppa oxå. För det kommer rinna soppa, det lovar jag.
Alternativt så skaffar du dig 2 st bromsslangstänger, som pressar ihop slangarna och självlåser sig. Finns på Biltema för en billig peng.
Byt alla 4 kopparbrickor för bränslefiltret när du byter oxå, för dom bör ej användas flera ggr.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av mojang
för mig rann det inte så mycket, är det inte bara det som är i filtret som rinner ut? det kom just ingenting från slangarna för mig
av onskan
Hej, tack för alla svar. Jag har dock stött på ett jobbigt problem, en utav bultarna som håller upp vaggan har rostat fast (givetvis var det den sista utav de tre..... som vanligt... :evil: ) så jag har för tillfället gett upp mina planer på att byta filtert. Hur ofta ska man byta bränslefilter? Finns det nån regel för det??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det går nog att vika ner den tillräckligt för att komma åt även om den sitter kvar i en skruv. Men sen kommer du till den lilla skruven på klamman som håller filtret...

Det ska bytas på 10500 mil. (På -88 och äldre med 1000 mils intervall var det bara 4000 mil men det är samma filter...)
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]