- fre 23 apr 2021, 21:02
#1442574
Hej, så här lyder det. Skaffade mig en 940 med b230fb automat som projekt. Toppen var redan plockad bort när jag köpte bilen. Meckade ihop allt, slängde dit ny toppackning men det blandades vatten i oljan och olja i vattnet. Då tänkte jag att jag hade nog inte plockat bort alla packningsrester ordentligt, så gjorde om allt, skrapade bort några packningsrester som jag faktiskt missade och sen slipade rent blocket och toppen lätt med fint slippapper. Slängde på ny topp packning o sen på med toppen, men fortfarande samma sak!! Gjorde även komptester och dem visade bra värden. Då tänkte jag att det måste vara spricka i toppen, så jag gick o skaffa mig en riktigt fräsch 530 topplock som gått cirka 23k mil. Slängde på den tillsammans med ny toppackning, MEN FORTFARANDE SAMMA SAK, OLJA BLANDAS MED VATTEN OCH VICE VERSA. Jag tänkte att nu har jag fått nog, det får bli ett annat block, så jag införskaffa mig ett block från en b230f. Skrapade rent ytan på blocket och toppen och lätt slipade dem rent med fint slippapper, slängde på ny toppackning igen och sen meckade ihop det nya blocket med 530 topplocket. Nu tänkte jag att det finns ingen chans att vatten blandas i oljan. Startade bilen och lät motorn vara igång cirka 20-30 sekunder. Checkade oljan OCH DEN HAR ÅTERIGEN BLANDATS MED VATTEN. Hur i hela friden är detta möjligt????? Ska även konstatera att jag mätte topplocket med en linjal och den var inte skev, ligger bra inom toleransvärdena. Topplocksbultarna drog jag åt som man ska, från mitten utåt, 20nm, 60nm, sen ytterligare 90 grader. Det är även nya topplocksbultar. Är det något som jag har missat?? Om det skulle va så att det ej är bra tätning mellan block och topp, är det normalt att vattnet blandas direkt med oljan bara efter bilen varit igång i cirka 30 sekunder.