Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av xAx
Hej,

Undrar om någon råkat ut för samma sak, nämligen konstigt problem med låset? Jag stoppar i nyckeln i låset, därefter kan jag inte vrida nyckeln varken åt höger eller vänster. Mekanismen bakom nyckelhålet känns som de mekaniska delarna är sammansvetsade. Kanns precis som att försöka öppna ett lås med fel nyckel. Det går inte rubba nyckeln en halv milimeter åt något håll. Någon som har en idé vad som är orsaken och vad som behöver göras. Tilläggas bör att bilen stått ute avställd och olåst sedan 2016. Inga problem på passagerarsidan.

Tacksam för tips.
Bara smörja, smörja smörja och smörja. Kör i nyckeln in och ut flera gånger och successivt försök vrida på den, upprepa så länge det behövs för att låset ska gå lätt.

Det här är ett klassiskt fel om det finns fjärrkontroll till bilen, folk använder uteslutande fjärrisen och totalt glömmer att motionera låscylindrarna - med ihopärgade cylindrar som resultat, så står dom där med lång näsa den dagen batteriet i fjärrisen slutar fungera X antal mil hemifrån :P (samma fenomen händer givetvis på långtidsstående bilar också)
Efter att ha sprutat rostlösare och låsolja i mängd och omfattning till den grad att jag riskerar åtal för miljöbrott och lirkat nyckeln i låset med en småländsk oxes envishet, släppte det plötsligt och låset fungerar som en dröm. Tack för era råd. Misstänker att jag hade brutit av nyckeln om jag fortsatt med att våldföra mig på låset.
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]