- fre 12 feb 2021, 20:21
#1429531
Hej! Är ny här på forumet, så ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd nu eller om någon redan har haft detta problemet. Kollade runt lite men hittade ingen som hade riktigt samma problem.
Har en 745:a från 1992 (Rex/regina tyvärr), som sätter felkod 232 konstant (lambdareglering tomgång för fet eller mager. Grejen är den att bilen går bra till 90% av tiden drar bra genom registret, men ibland jävlas den ordentligt. Startar man bilen kall så hackar ”hostar” den och åker man iväg så hackar den, men enbart upp till 2000varv sen försvinner det, fenomenet är mindre märkbart när bilen är varm man märker det men knappt. För några dagar sedan så surade den ihop sig så skiftade stift och den gick igång, de gamla stiften vart kolsvarta (går på tok för fett).
Har gjort mycket med bilen under felsökningens gång har två andra 745:or som jag har friska delar att testa med en regina och en 88b lh 2.4.
Följande är gjort:
Bränslepump bytt (regina specifik pump), mätt trycket har 3bar
Bränsletrycksregulator bytt
Bränslefilter bytt
Styrenhet hö fram vid passageraren bytt
Kallstartsventil bytt
Lambdasond (regina) köpt på mekonomen bytt
Kollat kamrem står rätt
Tändstift, rotor,fördelarlock, tändkablar bytt
Sökt vacuumläckor med rökmaskin finns inga
Bytt MAP
Bytt tempgivare vid luftburken
Bytt tempsensor under insuget vid 3:ans cylinder
Värt att nämna är att jag enbart har felkod 232.
Testade att byta spridare idag å fann ett intressant fenomen, startade bilen gick på tre cylindrar (cylinder 2 död), bytte till en annan spridare (cylinder 2död). Ok tänkte jag sätter dit mina gamla spridare igen (testade med Siemens spridare som regina brukar ha och även Bosch som lh 2.4 brukar ha) samma fenomen cylinder 2 död. Bilen gick innan jag gav mig på bytet på alla fyra cylindrar. Körde iväg med bilen och vips efter 1km så går den på alla fyra igen (finner det högst otroligt att alla spridare jag testade med på cylinder 2 skulle va kassa), men felkod 232 består. Har testat att nolla systemet (ta bort minuspol) vid varje reservdel som jag har bytt.
I samband med detta så gjorde jag ett kompprov cylinder 1 11bar
Cylinder 2 12 bar
Cylinder 3 11bar
Cylinder 4 12 bar
Värt att nämna är att det sitter en 531 topp, vx3-kam, extraktorgrenrör, racekatalysator samt 2,5tum sportavgassystem på bilen. Jag bytte själv toppen för ca. 2 år sedan (men detta felet hade jag redan innan topplocksbytet). Har ni några idéer? Annars så skrotar jag dynghäcken (synd då den är rostfri) och plockar ner den i delar.
All hjälp uppskattas.
Mvh Anton
Har en 745:a från 1992 (Rex/regina tyvärr), som sätter felkod 232 konstant (lambdareglering tomgång för fet eller mager. Grejen är den att bilen går bra till 90% av tiden drar bra genom registret, men ibland jävlas den ordentligt. Startar man bilen kall så hackar ”hostar” den och åker man iväg så hackar den, men enbart upp till 2000varv sen försvinner det, fenomenet är mindre märkbart när bilen är varm man märker det men knappt. För några dagar sedan så surade den ihop sig så skiftade stift och den gick igång, de gamla stiften vart kolsvarta (går på tok för fett).
Har gjort mycket med bilen under felsökningens gång har två andra 745:or som jag har friska delar att testa med en regina och en 88b lh 2.4.
Följande är gjort:
Bränslepump bytt (regina specifik pump), mätt trycket har 3bar
Bränsletrycksregulator bytt
Bränslefilter bytt
Styrenhet hö fram vid passageraren bytt
Kallstartsventil bytt
Lambdasond (regina) köpt på mekonomen bytt
Kollat kamrem står rätt
Tändstift, rotor,fördelarlock, tändkablar bytt
Sökt vacuumläckor med rökmaskin finns inga
Bytt MAP
Bytt tempgivare vid luftburken
Bytt tempsensor under insuget vid 3:ans cylinder
Värt att nämna är att jag enbart har felkod 232.
Testade att byta spridare idag å fann ett intressant fenomen, startade bilen gick på tre cylindrar (cylinder 2 död), bytte till en annan spridare (cylinder 2död). Ok tänkte jag sätter dit mina gamla spridare igen (testade med Siemens spridare som regina brukar ha och även Bosch som lh 2.4 brukar ha) samma fenomen cylinder 2 död. Bilen gick innan jag gav mig på bytet på alla fyra cylindrar. Körde iväg med bilen och vips efter 1km så går den på alla fyra igen (finner det högst otroligt att alla spridare jag testade med på cylinder 2 skulle va kassa), men felkod 232 består. Har testat att nolla systemet (ta bort minuspol) vid varje reservdel som jag har bytt.
I samband med detta så gjorde jag ett kompprov cylinder 1 11bar
Cylinder 2 12 bar
Cylinder 3 11bar
Cylinder 4 12 bar
Värt att nämna är att det sitter en 531 topp, vx3-kam, extraktorgrenrör, racekatalysator samt 2,5tum sportavgassystem på bilen. Jag bytte själv toppen för ca. 2 år sedan (men detta felet hade jag redan innan topplocksbytet). Har ni några idéer? Annars så skrotar jag dynghäcken (synd då den är rostfri) och plockar ner den i delar.
All hjälp uppskattas.
Mvh Anton