Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jimmyatraktor
#1428323
Hej!

Har en 740 89a med b230f som beter sig skumt. Först så ville han inte starta han stod bara och gick på tändningen. Då prövade jag att byta tändstift och då startade han men gick lite skumt, sotar väldigt mycket.Sedan så vill han inte gå upp i varv, han stannar på 2000 varv och sedan så spottar han ur sig flammor ur avgasröret. Han går jätte segt, provkörde han idag och han orkade knappt köra i 10 km/h. Har prövat att byta fördelarlock, tändkabeln mellan tändspolen och fördelarlocket, tändmodullen, luftmassemätaren, tändstift, impulsgivaren. Han går bra på tomgång men är orkeslös när man lägger i 1an och ska köra. Har även försökt att ställa tändningen men han pendlar mellan 12 grader före övre dödpunkt till -10 grader. Någon som vet vad felet är?
av Rådlös
#1428348
Det går väl inte att ändra tändinställning på en B230F -89 ?
Det är väl styrdatorn som gör det? Eller har du bytt ut det mot något äldre?
av Rådlös
#1428481
Om ingen har ändrat något så har du ju en diagnostikbox vid vänster fjäderbenstorn. Vad säger den?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1428699
jimmyatraktor skrev:Har inte bytt den, det är samma som sitter i när jag köpte den.
Att det inte är bytt något sedan du köpte den behöver inte betyda att det är i originalskick. Är det en A-traktor är det mer en regel än undantag att det är ändrat något
Lossa en batterikabel i 5 - 15 minuter så nollar du eventuella felkoder. Starta sedan och se hur den går. På din beskrivning kan det vara luftmassamätaren som strular, behöver inte vara trasig men t.ex dålig jord eller annat kontaktfel.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]