Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wallentin
Kanske dum fråga, men hur läser man av oljestickan om ena sidan visar mellan min och max? Och andra sidan på oljestickan visar 5mm över max strecket?
Användarvisningsbild
av lennarte
???
Min oljesticka är "liksidig". Om det är stickan till motoroljan du menar.
av equium
Inte helt ovanligt, lite beroende på hur man vinklar oljestickan så kan oljestickan kan få med sig olja från "sidorna" på oljeröret. Kolla flera gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo det är inte speciellt svårt att "lyckas" med att så att säga hälla oljan åt ena hållet, eller skrapa i stickan i röret på vägen upp.

Dom fysiska markeringarna på stickan är liksidiga dock, om det är motoroljan vi talar om. Automatoljestickan har 2 olika skalor på varsin sida, "cold" och "hot", dvs kall eller varm, eftersom oljenivån i automatlådorna ändras beroende på om oljan är varm eller kall(vilket den iofs. gör även i motorn, men inte i samma utsträckning)
Användarvisningsbild
av leiwi
wallentin skrev:Kanske dum fråga, men hur läser man av oljestickan om ena sidan visar mellan min och max? Och andra sidan på oljestickan visar 5mm över max strecket?
Inte speciellt svårt att få det så , som du ser av svaren ovan , men prova att vrida stickan lite när du kör den ner och upp
av wallentin
Ni har rätt, kollade oljan nu igen när motorn var ljummen 3 mm över max på stickan på båda sidor av stickan. Måste ha skrapat av oljan igår. Hade ju hoppats på att nivån skulle visat mellan min och max. Inte så nyttigt för motorn med så mycket olja.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]