Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena , Har nyligen införskaffat mig en volvo 740 88b, Vid provkörning funkade servon, Var väldigt lätt att styra, Sedan två veckor senare, När jag skulle hämta bilen så påstod dåvarande ägaren att den blivit tungstryd, Och att oljan är tjock i servonbehållare ? :-/

Men jag köpte iallafall bilen , Oljan i servon är inte "tjock" , Det finns olja i den , Servon varken tjuter eller låter illa , Den snurrar som vanligt vid rattutslag, Remen var lite mindre spänd om man jämför med generatorremem dock , Men tror inte de ska vara problemet :-/

När jag åker på exempelvis landsväg , Så går ratten lite som den vill höger och vänster på ett spel på kanske nån cm , Och när jag ska svänga går den lätt i kanske 4-5cm , Sen blir den extremt tungstyrd oavsett hur mycket jag vrider ratten! Är liksom inte "lätt-tungt-lätt-tungt , Det är enbart riktigt tungt ! Vid snöväglag blir den lite lättare men inte mycket!

Kan de vara styrväxel eller en rattaxelknut?Uppskattar tips ! :-D
Låter helt klart som rattaxelknut i mina öron. Prova att smörja upp den först.

Skickat från min XQ-AS52 via Tapatalk

Tycker också det låter som en rattaxelknut. Servo-problem brukar just vara att det blir "lätt-tungt-lätt", eller bara tungt åt ena hållet.

Min V70 hade liknande problem när jag köpte, den gick knappt att styra med! Muskelservo deluxe! Smorde upp knuten mellan kupé och styrväxel, efter det kunde man ratta med 2 fingrar och håller fortfarande likabra snart 9år senare :)
Jag smorde med vanligt jäkla 5-56 jag hade på hyllan :-D
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]