- fre 04 jul 2008, 07:56
Jupp, jag har en 740 GL -91, med ett par fel som har gäckat mig länge nu. Bl.a. så "knäcks" batterierna, de varar ca 1-2 år sedan är de kassa, de går att ladda men sedan dör spänningen ut på ett par dar och det dras ingen nämvärd ström ifrån bilen enl. amperemätning. Nåja till mitt jobbiga problem med panelen (vilket kanske kan påverka laddning av batteriet), mina lampor till vänster om "heljus" lyser inte när man slår på tändningen, eller jo det gör de då och då, men inte alltid, när de inte lyser så får man gasa upp till ca 3000 varv för att laddningen ska gå igång. Man kan dunka på ovansidan så tänds de eventuellt eller köra en stund så lyser de kanske nästa gång man ska starta, det blir lite knepiga varvtal samtidigt, 0 varv på tomgång och lite ryck i mätaren ibland.
Jag har haft ner panelen och lödadat vissa stift, rengjort A B C med elspray, knipit ihop konkaterna lite på kabelanslutningarna, MEN det fortsätter, vad göra? Jag fick förslag på att kolla skarvdonen på vägen mot generatorn, men om det vore glapp där så kan den ju rimligen inte börja lysa och fungera när jag slår på instrumentpanelen, bilen isig fungerar hyfsat bra när man kör ändå.
Edit: Jag har nog funnit felet, troligen fortfarande glapp i C kabeln, jag ryckte i den när allt var monterat och då började det fungera igen.
Jag har haft ner panelen och lödadat vissa stift, rengjort A B C med elspray, knipit ihop konkaterna lite på kabelanslutningarna, MEN det fortsätter, vad göra? Jag fick förslag på att kolla skarvdonen på vägen mot generatorn, men om det vore glapp där så kan den ju rimligen inte börja lysa och fungera när jag slår på instrumentpanelen, bilen isig fungerar hyfsat bra när man kör ändå.
Edit: Jag har nog funnit felet, troligen fortfarande glapp i C kabeln, jag ryckte i den när allt var monterat och då började det fungera igen.
Skene sinCity