Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobiasvolvo
Har ju en 740 som jag inte får till o gå riktigt, har bytt fördelare med hallgivare för den förra gick sönder. Nu startar den lätt men är otroligt slö, provat med olika tändinställningar men ingen skillnad, där den går bäst så glöder grenröret vid 4:ans cylinder, död cylinder så bensinen rinner igenom eller för sen tändning?)

Köpte fördelaren ny från en bilskrot, kan det vara nåt kinaskit som inte funkar riktigt?
Märkte även att det fortfarande kommer lite olja vid fördelaren trots nya o-ringar, kan vevhusventen vara tät? Blir bilen slö när den är tät?

Har provat med andra tändkablar och stift utan nån skillnad.

Innan hallgivaren gick sönder gick bilen helt okej.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har en knacksensor på din motor. Om motorn vill "spika" reagerar knacksensorn på det och ställer om tändläget till betydligt senare. Du får koppla loss batteriet för att nolla boxarna, ställa tändläget med stroboskop och "hålla tummarna". Vet ej hur känsligt det är, men gammal bensin och för tidigt ställt tändläge kan orsaka detta.
Även om det är tätt i avgasröret kan orsaka sådana symtom
av Pabu
Detta har hänt mig och det är gissningsvis kamremmen som kuggat om. Inget avancerat men gör att du får bensin i grenröret och då blir det glödrött. Kugga den rätt eller låt någon kunnig göra det. Är det längesedan den är bytt så byt rem och även spännrullen. Har provat detta två ggr med samma fel på en 945 -94 under min ägo.
Kamremmen och spännrullen bytte jag för nåt år sedan men har varit inne lite på att det kan vara den ändå, men tyckte bara att det kändes lite osannolikt att den kuggade exakt samtidigt som hallgivaren gick sönder. Men är ju enkelt kollat så gör det innan jag fortsätter med annan felsökning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kamremmen har ingen automatisk spännrulle som på nyare motorer och ska (bör) efterspännas, ingick i servicen förr.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tobiasvolvo skrev:Okej, det är bara o lossa på spännrullen o dra åt den igen eller ska man snurra runt motorn ett varv också som man gör när man sätter dit den?
Lossa muttern till spännrullen, dra motorn sakta frammåt med hylsa på vevaxelskruven och håll den kvar medan du spänner skruven till spännrullen.
av Tobiasvolvo
lennarte skrev: fre 18 dec 2020, 06:55
Tobiasvolvo skrev:Okej, det är bara o lossa på spännrullen o dra åt den igen eller ska man snurra runt motorn ett varv också som man gör när man sätter dit den?
Lossa muttern till spännrullen, dra motorn sakta frammåt med hylsa på vevaxelskruven och håll den kvar medan du spänner skruven till spännrullen.
Okej, tack.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussninga[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]