Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Köpte ny sond innan sommaren när bilen byggdes ihop efter den stått några år och rensats på diverse delar.
Köpte en billig sond ,inte Biltema men gissar på samma kvalité.
Efter någon månad börja lambdalampan lysa när man står kanske 5 min på tomgång..
Detta verkar efter viss efterforskning vara billiga sonder som felar.
Tänkte köpa en sond som faktiskt fungerar som den bör då detta lär bli problem vid besiktning.
Kollat på denso .
Frågan är om någon har erfarenhet av den eller annat vettigt tips.
Det är inget fel på kablage (var komplett med kablar o kontakt)
Inga läckor före sonden och läckor efter bör inte spela roll.
av Rådlös
Det finns bara en sond som passar till din bil. Det är den eller efterföljande som satt där från början. Alla andra är fel.
Det finns en tråd om detta som man måste leta fram. Den är ett par - tre år gammal. Jag skall försöka att hitta den.

Här! Jag lyckades hitta tråden ganska lätt: viewtopic.php?f=22&t=116030&hilit=Lambdasond
Läs igenom tråden både en och två gånger. Och försäkerhets skull tre och fyra gånger också. Glöm inte att suga i dig det som står i tråden för det är A och O för att du skall få någon användning av din bil.
av Andreas12
Rådlös skrev: lör 19 dec 2020, 21:55 Det finns bara en sond som passar till din bil. Det är den eller efterföljande som satt där från början. Alla andra är fel.
Det finns en tråd om detta som man måste leta fram. Den är ett par - tre år gammal. Jag skall försöka att hitta den.

Här! Jag lyckades hitta tråden ganska lätt: viewtopic.php?f=22&t=116030&hilit=Lambdasond
Läs igenom tråden både en och två gånger. Och försäkerhets skull tre och fyra gånger också. Glöm inte att suga i dig det som står i tråden för det är A och O för att du skall få någon användning av din bil.
Hmm tack för svaret..
Självklart är där andra som funkar , lite svårt o kolla nr då sonden som en gång fanns är borta.
Tänker knappast köpa en org för halva värdet av bilen..
Har bytt många eftermarknadssonder som funkat bra , vissa har gett sämre värde men absolut funkat.
Förstår oxå att org funkar kalas o är absolut rätt men här handlar det bara om att den ska reglera utan att slå ut lampan o orkar inte byta 1 gång per halvår därav frågan.
Finns nog folk här som bytt sonder utan att använda org o ändå fått en fungerande..
av rd350
Original eller Bosch modellanpassad funkar, inget annat funkar i längden. Har yrkesmässigt hållt på med dessa bilar sen de var nya, samma problem varje gång någon monterat en billigare sond, funkar i bästa fall ett tag för att sedan bli problem igen. Bättre montera en begagnad original då, sällan nått fel på dem om man ser till antalet bilar.
av bönan
En ny original kostade till min bil, med B230FD, kostade strax över 1000 kr så jag kan inte tycka att det är mycket att bråka om för en del som kommer hålla i 30 år (om man kan gå efter kvalitén på den gamla).

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussninga[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]