Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av scanials
Hej.
Jag håller på med min sambos dotters Volvo 940 EPA-traktor. Fyrcylindrig insp. utan turbo. Tror att motorbeteckningen är B230F Årsm -92
Jag har både bensin och gnista på stiften men det blir inte ens en puff när jag försöker starta.
Har provat med startgas också men helt dött. Har tidigare gått orent länge men nu har den helt gett upp.

Hittills är tändstift, fördelarlock och rotor bytt (fin gnista).

Är det någon som har råkat ut för detta?
Kan kamremmen hoppat en kugg tex, eller finns det någon annan inställning på tändningen?
Hälsn. Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Blir tänstiften blöta? Du kan inte ställa tändläget "på gammalt vis" på dessa motorer, det sköts "internt". Du får fram bränsle skriver du, hur har du kollat det?
Användarvisningsbild
av lennarte
scanials skrev:Jag har inte kollat bränslet så noga men stiften blir blöta, så någon liten puff borde komma tänker jag.
Tändstift som varit blöta kan vara svåra att få till att fungera igen. Har du "lokaliserat" varför den gick dåligt innan?
Om bränsletryckaregulatorn (BTR) havererar (membranet i den går sönder) så sprutar det okontrollerat in bensin i insuget genom den klena vakuumslag som sitter mellan BTR och insug. Lossa den vid insuget och sug i den, smakar det bensin är den kass
av scanials
lennarte skrev:
scanials skrev:Jag har inte kollat bränslet så noga men stiften blir blöta, så någon liten puff borde komma tänker jag.
Tändstift som varit blöta kan vara svåra att få till att fungera igen. Har du "lokaliserat" varför den gick dåligt innan?
Om bränsletryckaregulatorn (BTR) havererar (membranet i den går sönder) så sprutar det okontrollerat in bensin i insuget genom den klena vakuumslag som sitter mellan BTR och insug. Lossa den vid insuget och sug i den, smakar det bensin är den kass
Ok intressant tips.. Tackar. Jag ska gå över några grejer i kväll. Då ska jag kolla detta. Tänker också se om motorn är nollad och hur rotorn beter sig.
Det blir oljebyte också, den ser tunn ut och är kolsvart.. (säkert inte bytt på evigheter) Det låter som att det är dålig kompression när man kör startmotorn. Oljefilmen i cylindrarna kanske spolas bort av oförbränd bensin. Bilen har gått väldigt långt så det är nog rejält slitage på kolvar och ringar..

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussninga[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]