Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wallentin
Gnistan hoppar runt på stiftet på min 940 -96. Har bytt stift tändkablar fördelarlock rotor. Men har inte hjälpt, motorn känns svag och bluddrar vid acceleration.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad menar du med "hoppar runt? Om du har tändstift med 3 eller fler sidoelektroder kan gnistan hoppa mellan vilken elektråd som helst av dom. Om gnistan följer isolatorn istället för att hoppa till elektråden, kasta tändstiftet.
av wallentin
Lite dåligt beskrivet mej, gnistan går mellan mitten elektroden till den böjda elektråden . Men det är ingen stark gnista .
Användarvisningsbild
av lennarte
Hur ser gnistan ut om du tar ut tändkabeln från tändspolen i fördelarlocket. Håll den en bit från topplocket och be någon köra på starten. En cm gnista ska inte vars något problem. Håll tändkabeln med en isolerad tång
av wallentin
Satte en tändkabel direkt i tändspolen och kollade gnistan med ett tändstift kanonfin gnista! Så vad kan va fel? Kan det vara tändmodulen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om ginstan är fin ut ur tändspolen, men dålig ut ur fördelarlocket, så ligger felet rimligtvis i fördelaren eller rotorn.
Bara för att fördelaren och rotorn är nya betyder det inte att dom per automatik kan uteslutas.... Just 7/900-serien verkar det dessutom vara vanligt med att även nya fördelarlock inte fungerar, eller bara fungerar en kort stund..

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]