Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Anderssoen skrev:Jag ska köpa rotor, fördelarlock och sportluftsfilter imorgon, hör av mig hur de blir!
Snacka om att ersätta ett problem med ett annat..
Köp ett vanligt luftfilter så slipper du framtida problem med lmm.
Kolla jordpunkterna vid spridarbryggan samt i höger innerskärm vid strålkastaren.
Detta är till spridare o lambda sond...dålig jord kan göra märkliga saker vid start o körning.
Min hoppa vid jämn gas o starta kall på 600 varv.
Efter fixat jordpunkterna startar den kall på 1100 varv o går jämnt...
av Anderssoen
Andreas12 skrev: tor 10 dec 2020, 14:00
Anderssoen skrev:Jag ska köpa rotor, fördelarlock och sportluftsfilter imorgon, hör av mig hur de blir!
Kolla jordpunkterna vid spridarbryggan samt i höger innerskärm vid strålkastaren.
Detta är till spridare o lambda sond...dålig jord kan göra märkliga saker vid start o körning.
Men eftersom han startar på ett kick när han e varm kan detta ha något med saken att göra?
av Andreas12
Anderssoen skrev:
Andreas12 skrev: tor 10 dec 2020, 14:00
Men eftersom han startar på ett kick när han e varm kan detta ha något med saken att göra?
Tror mer det är en hon eftersom den bråkar ;-)
Du har en del jordpunkter som påverkar lmm spridare o lambda.
Får den taskig jord borde signalerna bli fel och gissar på att där blir problem..
Som jag skrev tidigare öka min 400 varv vid kallstart .
Det innebär att signalen tydligen ändras..
Det är gratis att prova .
Gissar på att den av någon anledning inte fattar att den är kall..
Efter detta hade jag kollat tempgivare för motorstyrning.
av Anderssoen
Sitter extraktor på också, hittade nu att de sitter ingen kabel till egr ventilen ser ut som någon temp mätare där också. Letat i all kabelhärva men hittar ingen kontakt som skulle passa in där
Användarvisningsbild
av lennarte
Anderssoen skrev:Sitter extraktor på också, hittade nu att de sitter ingen kabel till egr ventilen ser ut som någon temp mätare där också. Letat i all kabelhärva men hittar ingen kontakt som skulle passa in där
EGR ventil sitter inte pä en B230F motor så är där ett sådant kommer det från en annan modell. B230FD (kom - 94) har EGR, men den har även PulsAir. Har du det också? Det brukar kunna "strula" också.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är alltid problem när någon annan byggt om och man inte vet hur det är tänkt att fungera. Är där en EGR-ventil på en -89-a så behöver du inte bry dig om om den är inkopplad eller ej. Fungerar den inte är det som original - 89 (-88B är en -89 som är registrerad innan 1989-01-01). Möjligtvis kan bilprovningen ha kommentarer. Tror dock att dom inte kontrollerar EGR-ventiler längre på våra gamla bilar. EGR fanns från och till på Volvomodeller från -76 till - 87 - - 88. Fanns inte på modelller med katalysator förrän till -94 års modell (B230FD)

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]