Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robazt
Hej!
Jag har då som sagt en 944 GLT 16V som jag försöka öka flödet i lite. Jag har fått tag på ett extraktorgrenrör från KL racing (tror jag) som jag hade tänkt montera samt ett 3" JT system efter det. Tänkte köpa en universal kat på 3 tum att sätta på också. Frågan är då om man behöver ändra någon mappning för att få ut ökad effekt av detta? Läste på flera andra forum att minskat motstånd kan leda till att man tappar effekt istället om man inte optimerar styrsystemet för det, detta gällde iofs mycket nyare bilar än denna. Klarar detta besiktningen med avseende på ljudnivå och avgasvärden tror ni? Får man ut mer effekt av detta?

Nästa moment, min 16V har ju 2,5 tum insugslangar, spjäll, lmm etc. Har fått tag på ett 3 tums "system" inklusive ett "rallyinsug" som det hette som jag tänkte sätta dit. Jag förmodar att detta kommer kräva någon typ av ändring med bränsleboxar eller dylikt, eller vad tror ni? Vet ju att 740 16V 88-90 hade 3 tum lmm osv, ska man försöka få tag på en bränslebox från en sådan? Eller har ni några andra tankar? Gubben som min pappa fick insuget av hade kört det med original spridare, men är osäker på om han hade ändrat något i styrsystemet. Läste att någon hade försökt köra en 740 16V på en 940 bränslebox men att den hade blivit orkeslös över ca 2500 varv, antar att den fick för lite bränsle?

Helt enkelt, vad bör jag tänka på för att få detta att fungera? Extremt tacksam för svar! Har ni någon annan ide för att plocka ut mer effekt ur maskinen? Turbokonvrentering ligger nog lite över min budget tyvärr.

Mvh.
Monterar man ett avgassystem som är så fel dimensionerat att man tappar effekt på det så finns det inget man kan göra åt det med mappning. Och om det är 2,5" anslutning på grenröret så kommer det inte vara någon större mening med ett större avgassystem eftersom det kommer bli en strypning där i vilket fall.

Dem med 3" spjäll och lmm har andra boxar. Men det borde man kunna komma runt genom att laborera lite med bränsletryck / större spridare.

Annars är det väl klippa balansaxelremmen, el-fläkt och chip som är vägen framåt. Går ju att höja tändningen lite genom att stifta om kontakten till tändlägesgivaren.
2,5" avgassystem räcker långt på en 2,3 l motor. Och du kan behålla original kat. Skillnad om du monterar extraktor med 3" anslutning

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]