Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lincoln
Jag har en 740 GLE från 1986..med 230 e motor Om jag kör den varm låter den kallna 30-50 minuter..måste jag hålla full gas o dra en stund på starten innan den startar..om jag inte rör gasen går den inte igång alls .. Startar bra med kall motor..även om den bara varit avslagen ca 3 min startar den. hittar inte någon kallstart-motor
TOMGÅNGS-MOTOR 003.JPG
TOMGÅNGS-MOTOR 003.JPG (744.31 KiB) Visad 596 gånger
.testar att skicka en bild..vet inte vad de är
Användarvisningsbild
av lennarte
Blilden visar tillsatsluftsliden. Den motsvarar ungefär tomgångsmotorn på F motorerna. Det är en skiva med hål i som öppnnar för extra luft (förbi gasspjället) när motorn är kall, då höjer sig mängdskivan lite extra och bränslefördelaren ger mer bränsle. K i K-Jet. står för kontinuerlig och så fort mängdskivan rör så sprutar det in bensin vilket gör att motorn väldigt lätt "surar ner sig" om motorn inte startar med en gång.
Kolla först att skivan i tillsatsluftsliden kan röra sig (brukar kunna fastna med åren), att mängdskivan kan kan röra sig och inte trögar. Även det klassiska, K-Jet. är väldigt känsligt för tjyvluft. Med åldern kan o-ringarna i bränslefördelaren bli slitna och motorn får mer bensin.
Användarvisningsbild
av frasse4
Till höger på bilden finns en extra insprutare som aktiveras några sekunder när motorn är kall, du kan vänta till motorn kallnat 30-50 min och koppla ur kontaktstycket till denna. Då kan du utesluta att felet inte ligger i den.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]