Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Antimag
Tjena jag skaffade mig nyligen en 740 gl årsmodell 88. Första delen av när man gasar så händer det it så mycket men sedan från ingenstans så kommer väldigt mycket gas på en gång. Gaspådraget är alltså inye jämt. Går detta att fixa? Kopplingen har ganska stort motstånd när man kopplar. Jag är van vid en v40 2015 så jag vet inte om det ska vara så här. Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är rätt stor skillnad på nyare elektroniska spjällhus och gamla mekaniska wire spjällhus i gasrespons. Utan att köra bilen i fråga är det svårt att säga hurvida det du upplever är normalt eller ej.

Det du kan göra är att kontrollera gaswiren. Det är möjligt att du behöver spänna den lite. Den har ju ändå suttit där i 32år
av Tilly
Angående tung koppling så kan det mycket väl vara kopplingsvajern eller plasthöljet till den som är slitet. Det är inte ovanligt på 240 och 740. Det brukar också medföra att kopplingen gnisslar lite när man trampar på pedalen. Ett byte av vajern gör susen och kopplingen blir mer normal även om den kanske kan kännas något tyngre än på en ny bil.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]