Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har ett konstigt bekymmer med min bil. När den blir riktigt varm (20 minuter tomgång eller 1h landsväg körning) så tänder den lambda lampan och går som en påse nötter. Den går så fett att den spolar in bränsle i oljan.
Har bytt tänd kablar, lmm, lambdasond (vparts), bytt tempgivare, bytt insugspackning, kollat över avgas och grenrör för läckor.
Har kollat btr efter min förmåga men verkar ej vara den

Nollar jag den och låter den kallna lite går den bra ett tag till.
Har läst felkoder och får 113,221 och 231.

Kan det vara nåt relä som hänger sig eller nåt?
Samtliga felkoder har med Lambdaregleringen att göra. Har du rätt sond? Har du mätt att den fungerar som den ska? Man måste radera felkoderna innan styrsystemet "går ur" "limp home mode", vilket den "går in i" när lampan tänds. Alla givare som styrboxen anväder jordas i insugningsröret, i skruvarna till bränsleröret. 4 st till 2 av skruvarna, det händer att det blir dålig kontakt mellan kabel och kabelsko. Även själva Lambdasonden kan få dålig kontakt om man inte gängar upp hålet så sonden verkligen bottnar mot packningen.
lennarte skrev:Samtliga felkoder har med Lambdaregleringen att göra. Har du rätt sond? Har du mätt att den fungerar som den ska? Man måste radera felkoderna innan styrsystemet "går ur" "limp home mode", vilket den "går in i" när lampan tänds. Alla givare som styrboxen anväder jordas i insugningsröret, i skruvarna till bränsleröret. 4 st till 2 av skruvarna, det händer att det blir dålig kontakt mellan kabel och kabelsko. Även själva Lambdasonden kan få dålig kontakt om man inte gängar upp hålet så sonden verkligen bottnar mot packningen.
Ja, vad jag förstod de som så va de rätt sond! Jag har nollat felkoder varje gång. Jag har fått tips om att jorda lambda extra med en kabel också!

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]